Gothicpedia
Advertisement
Do poprawy i zalążek ico.png
Artykuł do poprawy
Ta strona wymaga poprawy! Możesz pomóc Gothicpedii edytując ją!
Powód: Brak prawidłowego podziału na sekcje

Zręczność – współczynnik występujący w Gothic, Gothic II, Gothic II: Noc Kruka oraz Gothic Playable Teaser. Umiejętność jest potrzebna do noszenia łuków oraz kuszy (Gothic), niektórych mieczy, a także zadawania obrażeń dystansowych (Gothic II i Gothic II: Noc Kruka). Bazuje na niej również złodziejstwo. W Gothic 3 oraz Gothic 3: Zmierzch Bogów współczynnik został rozdzielony i zastąpiony przez Zdolności łowieckie, a także zdolności złodziejskie.

 Nauka[]

Należy pamiętać, że poza nauką dzięki punktom nauki, bohater może powiększać swoją zręczność także poprzez jedzenie goblinich jagód, picie mikstur i czytanie specjalnych kamiennych tabliczek.

Gothic[]

W pierwszej części system nauki jest bardzo prosty. Jeden punkt zręczności kosztuje bohatera jeden punkt nauki. Nauczycielami są:

Każdy z nich uczy do maksymalnego poziomu 100 punktów zręczności.

Gothic II[]

System nauki jest identyczny jak w Gothic. Nauczycielami są:

Gothic II: Noc Kruka[]

System jest bardzo podobny do tego z podstawowej wersji gry, jednak zostały wprowadzone progi, po których zwiększa się koszt punktów nauki za jeden punkt zręczności. Od 0 do 29 punktów zręczności, za 1 punkt zręczności należy wydać 1 punkt nauki. Po przekroczeniu 30 punktów zręczności, każdy następny punkt kosztuje o jeden punkt nauki więcej niż wcześniej. Próg jest zwiększany co kolejne 30 punktów aż do 120 punktów zręczności:

  • od 0 do 29 punktów – koszt 1 punktu zręczności to 1 punkt nauki
  • od 30 do 59 punktów – koszt 1 punktu zręczności to 2 punkty nauki
  • od 120 punktów – koszt 1 punktu zręczności to 5 punktów nauki.

Z tego powodu wszystkie przedmioty zwiększające permanentnie zręczność (kamienne tabliczki, goblinie jagody i eliksiry zręczności), powinno się używać na wyższych poziomach zręczności, gdyż wtedy jest to najbardziej opłacalne.

Ponadto istnieje pewien sposób, dzięki któremu można zaoszczędzić punkty nauki: należy wyuczyć się zręczności do najbliższego progu -1 punkt, i następnie zwiększyć zręczność o pięć punktów. Przykładowo, zwiększamy zręczność do 29 punktów i następnie zwiększamy ją o 5 punktów dzięki czemu mamy 34 punkty zręczności. Dzięki temu, że zręczność bohatera była jeszcze przed następnym progiem, za całe 5 punktów zręczności wydaliśmy jedynie 5 punktów nauki, zwiększając ją do poziomu 34 punktów, czyli za 4 punkty zręczności (30 + 4) wydaliśmy jeszcze starą ilość punktów nauki, zaoszczędzając przy tym 4 punkty.

W Nocy Kruka to siła, a nie zręczność decyduje o możliwości korzystania z kuszy (jednak obrażenia nadal skalują się ze zręcznością). W dodatku po osiągnięciu 90 punktów zręczności bohater automatycznie uczy się akrobatyki.

Zmieniły się również poziomy, do których mogą nauczać dotychczasowi nauczyciele:

  • Cassia – do 200 punktów;
  • Diego (w Górniczej Dolinie, Khorinis oraz na okręcie) – do 200 punktów;
  • Feros – do 90 punktów;
  • Lares (w Khorinis i na okręcie) – do 90 punktów;
  • Torlof (w Khorinis i na okręcie) – do 90 punktów.

Pojawili się również nowi trenerzy zręczności:

Zręczność a obrażenia[]

W pierwszej części nie istnieje zależność między zręcznością a zadawanymi obrażeniami zarówno bronią białą, jak i bronią dystansową. Wpływa ona jedynie na próg potrzebny do korzystania z łuków czy kuszy oraz, co najważniejsze, na celność z tych broni. Przy zręczności równej 81 lub większej Bezimienny ma 100% szansy na trafienie.

W drugiej części wraz z dodatkiem, obrażenia od broni dystansowych (kusze i łuki) zależą zarówno od ich statystyk jak i poziomu zręczności bohatera.

Gothic Playable Teaser[]

Zwój GPT.png
Uwaga!
Ta sekcja przedstawia zawartość grywalnego zwiastuna projektu Gothic Remake. Podane poniżej informacje mogą zostać drastycznie zmienione w finalnej wersji gry.

Bohater od początku gry posiada na swoim koncie 10 punktów zręczności. Nie można jej zwiększyć, ponieważ w demie remake'u nie występuje system nauki ani nie można znaleźć żadnych przedmiotów, które by powiększyły dorobek punktowy. Nieznane też jest działanie zręczności i jej wpływ na otoczenie.

Advertisement