Gothicpedia
Advertisement
Gothicpedia

Zdrowie – współczynnik występujący we wszystkich częściach serii Gothic i ArcaniA. Jego nazwa zmieniała się na przestrzeni serii, lecz zachował on podobną funkcję, definiuje liczbę obrażeń, jakie jest w stanie przyjąć Bezimienny oraz pasterz z Feshyr, zanim zostaną pokonani.

Gothic[]

W pierwszej części gry zdrowie zostało nazwane punktami życia (w skrócie PŻ). Liczba punktów życia rośnie o 12 punktów wraz z każdym kolejnym poziomem. Oprócz tego punkty życia można trwale zwiększać poprzez wypicie eliksiru życia (+15 punktów), wyciągu życia (+10 punktów) lub esencji życia (+5 punktów). Z kolei metodą na tymczasowe zwiększenie liczby punktów życia są pierścienie (pierścień życia (+10 punktów), większy pierścień życia (+20 punktów), pierścień oświecenia (+15 punktów)) i amulety (amulet witalności (+30 punktów), amulet oświecenia (+25 punktów)), lecz działają one tylko, gdy są założone.

Aby zregenerować punkty życia, należy wypić odpowiednie mikstury (napój błyskawicznego uzdrowienia (30 punktów), esencja uzdrawiająca (50 punktów), wyciąg uzdrawiający (70 punktów), eliksir uzdrawiający (100 punktów)), użyć zaklęcia Uzdrowienie lub coś zjeść (np. zioła, mięso itp.). Alternatywną metodą jest spanie w łóżku, którego zaletą jest całkowita regeneracja bez utraty żadnych przedmiotów.

Pełną listę trwałych bonusów do punktów życia można znaleźć tutaj.

Gothic II[]

W drugiej części przemianowano zdrowie na punkty trafień. Liczba punktów trafień rośnie wraz z każdym kolejnym poziomem i ponownie jest to 12 punktów. Punkty trafień można też trwale zwiększać poprzez wypicie eliksiru życia (+15 punktów). Metodą na tymczasowe zwiększenie liczby punktów trafień są nadal pierścienie (pierścień życia (+5 punktów), pierścień żywotności (+10 punktów), pierścień oświecenia (+5 punktów)) i amulety (amulet życia (+15 punktów), amulet oświecenia (+10 punktów)), które działają tylko, gdy są założone. Dodatkową opcją względem poprzedniej części gry jest zdobywanie punktów trafień poprzez modlitwę przy posągu Innosa lub ofiarowaniu datków Daronowi.

Aby zregenerować punkty trafień, należy wypić odpowiednie mikstury (esencja lecznicza (50 punktów), ekstrakt leczniczy (70 punktów), eliksir leczniczy (100 punktów)) lub coś zjeść (np. zioła, mięso itp.). Alternatywną metodą jest spanie w łóżku, którego zaletą jest całkowita regeneracja bez utraty żadnych przedmiotów (lecz nie działa ona, jeśli Bezimienny został opętany przez Poszukiwaczy). Regenerację zapewniają również zaklęcia (leczenie lekkich ran, leczenie średnich ran, leczenie ciężkich ran), które wymagają zużycia many, oraz niektóre postacie niezależne (np. Vatras, Constantino, Gritta). Tak samo jak w przypadku spania jest to w pełni darmowe.

Gothic II: Noc Kruka[]

W Nocy Kruka pojawia się dodatkowa możliwość zwiększenia punktów trafień poprzez kamienne tablice (kamienna tablica życia I, kamienna tablica życia II, kamienna tablica życia III).

Punkty trafień można również tracić poprzez ulepszanie Szponu Beliara przy jego posągu. Koszt zdrowia poświęcanego na aktywację miecza jest zależny od aktualnego poziomu bohatera, zaś kolejne ulepszenia powodują utratę 5 maksymalnych punktów trafień za każdy zaległy poziom broni. Można też zamieniać punkty trafień na złoto.

Zmieniły się statystyki niektórych przedmiotów. Eliksir życia dodaje 20 punktów trafień, pierścień życia – 20, pierścień żywotności – 40, pierścień oświecenia – 30, amulet życia – 40, a amulet oświecenia – 30. Jest też nowa magiczna biżuteria: pierścień Tengrona (+20 punktów) i amulet Franka (+40 punktów). Wreszcie są też dwa pierścienie uzdrowiciela (pojedynczy +20 punktów) i amulet uzdrowiciela (+40 punktów), które noszone w zestawie zapewniają jeszcze większy bonus.

Pojawia się również dodatkowa mikstura, która regeneruje wszystkie utracone punkty trafień bohatera.

Pełną listę trwałych bonusów do punktów trafień można znaleźć tutaj.

Gothic 3[]

Zdrowie nazywane jest energią życiową. Początkowa jej wartość wynosi 200 punktów i nie rośnie wraz z kolejnymi poziomami tak, jak było to w poprzednich częściach. Można zwiększać jej liczbę poprzez chram Innosa lub Beliara, druidów oraz niektórych magów wody, lecz kosztuje to punkty nauki i złoto (1 punkt i 25 sztuk złota za 4 punkty energii życiowej). Inną metodą jest wypicie mikstury siły życiowej, która daje 4 punkty, zjedzenie Pigułek Szczęścia (1 punkt) lub ziela królewskiego (2 punkty), które jest również składnikiem wyżej wymienionej mikstury.

Kolejnym sposobem na zwiększenie energii życiowej są pierścienie (Pierścień życia Adanosa (+50 punktów), pierścień zdrowia (+10 punktów)) i amulety (amulet siły życiowej (+20 punktów)). Ostatnim sposobem jest rozmowa z Innosem lub Beliarem w ramach zadań Za Innosa! lub Za Beliara!. Jeśli gracz wybierze opcję Chcę być silniejszy! m.in. jego energia życiowa zostanie zwiększona o 50 punktów.

Aby zregenerować energię życiową, bohater musi zjeść lub wypić odpowiednie produkty. Najbardziej efektywnym sposobem jest mikstura lecznicza (odnawia 50% energii życiowej) oraz pieczeń (regeneruje 20% energii życiowej), która jest dosyć łatwo dostępna. Istnieje również zaklęcie leczące wszystkie rany bohatera lub innych. Jeśli poziom energii życiowej spadnie poniżej 10% ekran pokryje się czerwonymi smugami, których intensywność stopniowo narasta wraz z utratą zdrowia. Zostało to dodane przez patch 1.70 i można się pozbyć tego efektu poprzez odznaczenie Wskaźnik zagrożenia w opcjach.

Ekran gry, jeśli życie spadnie poniżej określonego punktu

Nauczyciele[]

Świat gry[]

Varant[]

Gothic 3: Zmierzch Bogów[]

W dodatku została zmieniona początkowa liczba punktów, wynosi ona teraz 250. Zmianie uległa również pula pierścieni i amuletów, które dają energię życiową.

ArcaniA i ArcaniA: Upadek Setarrif[]

W ArcaniA i ArcaniA: Upadek Setarrif współczynnik ten nosi nazwę zdrowie i również definiuje, ile Bezimienny może przyjąć obrażeń, zanim zginie.

W ArcaniA początkowa wartość punktów zdrowia wynosi 50 i zwiększa się wraz z nauką niektórych zdolności oraz dzięki atrybutom elementów ekwipunku bohatera. Żeby zregenerować zdrowie, Bezimienny musi spożyć odpowiednie produkty.

Gothic Playable Teaser[]

Zwój GPT.png
Uwaga!
Ta sekcja przedstawia zawartość grywalnego zwiastuna projektu Gothic Remake. Podane poniżej informacje mogą zostać drastycznie zmienione w finalnej wersji gry.

Witalność to podstawowy współczynnik pojawiający się w grze. Bohater zaczyna, mając 100 punktów witalności. Jej liczbę można zwiększyć na stałe jednie poprzez założenie amuletu oświecenia (+25 punktów) lub wypicie esencji leczniczej (+15 punktów). Zatem maksymalna wartość współczynnika witalności w grze wynosi 155 punktów (w grze można znaleźć 2 esencje lecznicze).

Aby odnowić witalność, należy zjeść odpowiednie produkty spożywcze np. borówkę lub owadzie mięso. Najefektywniejszym przedmiotem jest serafis, który odnawia 100 punktów witalności.

Ciekawostki[]

  • W pierwszych fazach produkcji gry Gothic bohater posiadał animację bólu, gdy posiadał niską liczbę punktów życia.
Advertisement