Gothicpedia
Advertisement

Zdrowie – współczynnik występujący we wszystkich seriach serii Gothic i ArcaniA. Ich nazewnictwo zmieniało się na przestrzeni serii, lecz zachowały podobną funkcję, definiują liczbę obrażeń, jakie jest w stanie przyjąć Bezimienny oraz pasterz z Feshyr, zanim zostaną pokonani.

Gothic[]

W pierwszej części gry zdrowie zostało nazwane punktami życia. Ilość punktów życia rośnie o 12 punktów wraz z każdym kolejnym poziomem. Punkty życia można dodatkowo trwale zwiększać poprzez wypicie eliksiru życia (+15 punktów), wyciągu życia (+10 punktów) lub esencji życia (+5 punktów). Kolejną metodą, aby zwiększyć ilość punktów życia są pierścienie (pierścień życia (+10 punktów), większy pierścień życia (+20 punktów)) i amulety (amulet witalności (+30 punktów)), lecz działają one tylko jeśli są założone.

Aby zregenerować punkty życia należy wypić odpowiednie mikstury (esencja lecznicza (50 punktów), eliksir uzdrawiający (100 punktów), napój błyskawicznego uzdrowienia (30 punktów), esencja uzdrawiająca (50 punktów), wyciąg uzdrawiający (70 punktów)), użyć zaklęcia Uzdrowienie lub coś zjeść (np. zioła, mięso itp.). Alternatywną metodą jest spanie w łóżku, którego zaletą jest całkowita regeneracja przy zerowych stratach przedmiotów.

Gothic II[]

W drugiej części przemianowano zdrowie na punkty trafień. Ilość punktów trafień rośnie wraz z każdym kolejnym poziomem, i ponownie jest to 12 punktów. Punkty życia można dodatkowo trwale zwiększać poprzez wypicie eliksiru życia (+20 punktów). Kolejną metodą, aby zwiększyć ilość punktów życia są pierścienie (pierścień życia (+5 punktów), większy pierścień życia (+20 punktów)) i amulety, lecz działają one tylko jeśli są założone. Dodatkową opcją względem poprzedniej wersji jest zdobywanie punktów trafień poprzez modlitwę przy posągu Innosa lub ofiarowaniu datków Daronowi.

Aby zregenerować punkty trafień należy wypić odpowiednie mikstury (esencja lecznicza (50 punktów), ekstrakt leczniczy (70 punktów), eliksir leczniczy (100 punktów)) lub coś zjeść (np. zioła, mięso itp.). Alternatywną metodą jest spanie w łóżku, którego zaletą jest całkowita regeneracja przy zerowych stratach przedmiotów (nie działa jeśli Bezimienny jest opętany przez Poszukiwaczy). Regenerację zapewniają również zaklęcia (leczenie lekkich ran, leczenie średnich ran, leczenie ciężkich ran), które wymagają zużycia many, oraz niektóre postacie niezależne (np. Vatras, Constantino, Gritta). Tak samo jak w przypadku spania jest to w pełni darmowe.

Gothic II: Noc Kruka[]

W dodatku pojawia się dodatkowa możliwość zwiększenia punktów trafień poprzez kamienne tablice (Kamienna tablica życia I, Kamienna tablica życia II, Kamienna tablica życia III). Punkty trafień można również tracić poprzez ulepszanie Szponu Beliara przy jego posągu. Można też zamieniać punkty trafień na monety.

Pojawia się również dodatkowa mikstura, która regeneruje wszystkie utracone punkty trafień bohatera. Pierścień życia daje o 15 punktów trafień więcej, czyli 20.

Gothic 3[]

Zdrowie nazywane jest energią życiową. Początkowa jej wartość wynosi 200 punktów i nie rośnie wraz z kolejnymi poziomami tak, jak było to w poprzednich częściach. Można zwiększać jej ilość poprzez chram Innosa lub Beliara, druidów oraz niektórych magów wody, lecz kosztuje to punkty nauki i złoto (1 punkt i 25 sztuk złota za 4 punkty energii życiowej). Inną metodą jest wypicie mikstury siły życiowej, która daje 4 punkty, zjedzenie Pigułek Szczęścia (1 punkt) lub ziela królewskiego (2 punkty), które jest również składnikiem wyżej wymienionej mikstury.

Kolejnym sposobem na zwiększenie energii życiowej są pierścienie (Pierścień Życia Adanosa (+50 punktów), pierścień zdrowia (+10 punktów)) i amulety (amulet siły życiowej (+20 punktów)). Ostatnim sposobem jest rozmowa z Innosem lub Beliarem w ramach zadań Za Innosa! lub Za Beliara!. Jeśli gracz wybierze opcję Chcę być silniejszy! m.in. jego energia życiowa zostanie zwiększona o 50 punktów.

Aby zregenerować energię życiową bohater musi zjeść lub wypić odpowiednie produkty. Najbardziej efektywnym sposobem jest mikstura lecznicza (odnawia 50% energii życiowej) oraz pieczeń (regeneruje 20% energii życiowej), która jest dosyć łatwo dostępna. Istnieje również zaklęcie leczące wszystkie rany bohatera lub innych. Jeśli poziom energii życiowej spadnie poniżej 10% ekran pokryje się czerwonymi smugami, których intensywność stopniowo narasta wraz z utratą zdrowia. Zostało to dodane przez patch 1.70 i można się pozbyć tego efektu poprzez odznaczenie Wskaźnik zagrożenia w opcjach.

Ekran gry jeśli życie spadnie poniżej określonego punktu

Nauczyciele[]

Świat gry[]

Varant[]

Gothic 3: Zmierzch Bogów[]

W dodatku została zmieniona początkowa ilość punktów, wynosi ona teraz 250. Zmianie uległa również pula pierścieni i amuletów, które dają energię życiową.

ArcaniA i ArcaniA: Upadek Setarrif[]

W ArcaniA i ArcaniA: Upadek Setarrif współczynnik ten nosi nazwę zdrowie i również definiuje, ile Bezimienny może przyjąć obrażeń, zanim zginie.

W ArcaniA początkowa wartość punktów zdrowia wynosi 50 i zwiększa się wraz z nauką niektórych zdolności oraz dzięki atrybutom elementów ekwipunku bohatera. Żeby zregenerować zdrowie, Bezimienny musi spożyć odpowiednie produkty.

Gothic Playable Teaser[]

Zwój GPT.png
Uwaga!
Ta sekcja przedstawia zawartość grywalnego zwiastuna projektu Gothic Remake. Podane poniżej informacje mogą zostać drastycznie zmienione w finalnej wersji gry.

Witalność to podstawowy współczynnik pojawiający się w grze. Bohater zaczyna, mając 100 punktów witalności. Jej ilość można zwiększyć na stałe jednie poprzez założenie amuletu oświecenia (+25 punktów) lub wypicie esencji leczniczej (+15 punktów). Zatem maksymalna ilość witalności w grze wynosi 155 punktów (w grze można znaleźć 2 esencje lecznicze).

Aby odnowić witalność należy zjeść odpowiednie produkty spożywcze np. borówkę lub owadzie mięso. Najefektywniejszym przedmiotem jest serafis, który odnawia 100 punktów witalności.

Ciekawostki[]

  • W pierwszych fazach produkcji gry Gothic bohater posiadał animację bólu, gdy posiadał niską ilość punktów życia.
Advertisement