Zębacz – bestia występująca w każdej części serii Gothic. Przebywa zawsze w stadzie. Wygląda jak mały dinozaur, jest niezwykle szybki i zwinny. Wbrew pozorom nie jest bardzo silny.

Gothic[edytuj | edytuj kod]

W Gothic zębacze są stadnymi drapieżnikami, o szarej skórze i charakterystycznym braku przednich łap. Bezimienny może wyciąć zębaczowi cztery kły i jeden pazur, przebywają one najczęściej na ziemiach orków.

Gothic II i Gothic II: Noc Kruka[edytuj | edytuj kod]

W drugiej części występują najczęściej w dawnej kolonii karnej. Bohater może z nich wyciągnąć dwa pazury i dwa kły. Występują także silniejsze gatunki – smoczy zębacz, a w dodatku również jeden z jego kuzynów – brzytwiak.

Gothic 3[edytuj | edytuj kod]

W Gothic 3 atakują szybko bez wyraźnego ostrzeżenia za pomocą pazurów przednich łap. Są mniejsze od osobników z wyspy Khorinis. Mają kolor zielony, więc są przystosowane do polowania i maskowania się w lesie, gdzie najczęściej występują. Podczas pościgu wydają z siebie charakterystyczne syczenie oraz ryki. W Varancie występują także mroczne zębacze, a przy kopalni siarki koło Geldern pojawia się wyjątkowa odmiana groźnych zębaczy, o kolorze pomarańczowym.

W grze można zamienić się w zębacza poprzez wypicie mikstury przemiany lub użycie druidzkiego kamienia zębacza, który należy do druida Torna, który mieszka w obozie nieopodal Geldern.

Bezimienny może wyciągnąć z zębaczy jeden kawałek surowego mięsa, jedną parę zębów oraz skórę zębacza. Za zabicie bestii bohater otrzymuje 150 punktów doświadczenia.

ArcaniA[edytuj | edytuj kod]

Na Argaanii zębacze występują w okolicach bagien Tooshoo. Budzą strach wśród mieszkańców Czarnej Toni, a nawet niektórych magów wody. Są dość wymagającymi przeciwnikami, które atakują szybko i bardzo silnie.

Taktyka[edytuj | edytuj kod]

Zębacze w przeciwieństwie do większości zwierząt podkradają się do ofiary zanim zaatakują. Mogą sprawiać problemy niedoświadczonym myśliwym – są szybkie, zwinne, atakują w stadach i mają potężne szczęki najeżone ostrymi zębami. Zaleca się wobec nich użycie magii lub broni dystansowej. Jeśli bohater zdecyduje się na walkę w zwarciu może zauważyć, że zębacze często stoją poza zasięgiem ciosu. Dlatego warto jest pozwolić gadowi zaszarżować, by następnie uniknąć ciosu – wtedy zębacz sam wejdzie pod nasze ostrze. W późniejszych etapach rozgrywki przestają sprawiać problemy.

Gothic Playable Teaser[edytuj | edytuj kod]

Gothic Playable Teaser
Ta sekcja przedstawia zawartość wczesnej wersji gry Gothic Playable Teaser, która w każdej chwili może ulec drastycznym zmianom.

3 okazy atakują Bezimiennego podczas jego pierwszej nocy w kolonii. Bohater zostaje ocalony przez Diego w świątyni Beliara. Zębacze można znaleźć w pobliżu wieży sygnałowej. Bloodwyn zleca zdobycie jego mięsa w ramach jednego z zadań. Za zabicie zębacza bohater otrzymuje 180 punktów doświadczenia.

Modyfikacje[edytuj | edytuj kod]

Sekcja niekanoniczna

Content Mod[edytuj | edytuj kod]

Zębacz przeszedł kosmetyczne zmiany.

Zębacz w Content Mod

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • W Gothic II: Noc Kruka Bezimienny może również wyciągnąć z niego skórę topielca, kiedy nauczy się odpowiedniej umiejętności od Jacka Aligatora.
  • W pierwszych odsłonach gry zębacze są świetnymi nurkami i pływakami.
  • Ścierwojady i szczury są naturalnym pożywieniem zębaczy.
  • Podobnie jak inne potwory, w Content Mod 2.6 zębacze znowu wyglądają tak jak w poprzednich częściach serii.
  • W trzeciej części serii zębacz jest dość skocznym stworzeniem. Jego najpotężniejszy atak opiera się na skoku na ofiarę.
  • W Gothic, Gothic II i Gothic II: Noc Kruka zębacz nie posiada przednich łap, zaś w Gothic 3 już tak.