FANDOM

Wielka Wojna – polska modyfikacja do gry Gothic, tworzona w latach 2007 – 2012 przez grupę The Dragon Masters. Według zapowiedzi twórców miała to być największa polska modyfikacja do gry Gothic. Jej ostateczna wersja byłaby wręcz fanowskim dodatkiem.

Fabuła modyfikacji Edytuj

Mówisz Gothic, myślisz Gomez, kolonia karna, Bezimienny, Milten, wojna z orkami... Trochę to zmieniały mody, takie jak Mroczne Tajemnice, ale ogólne założenia pozostawały takie same.

A teraz czeka nas wreszcie powiew świeżości, no bo ile można słyszeć o Bezimiennym, Diego i całej paczce? No... Na pewno duuuużo, ale w międzyczasie trzeba też odetchnąć. Teraz nadarza się okazja, bo w produkcji jest kolejny mod, a mianowicie Wielka Wojna. Mogliście już o tym modzie słyszeć, gdyż jest już dość długo robiony, ale całkiem niedawno uznaliśmy, że świat Gothic jest już przerobiony na tyle sposobów, że nie ma sensu znów go przerabiać.

Dzięki temu założeniu znajdziemy się niebawem w nowym świecie, pełnym nowych postaci, nowych miejsc i... nowych ras.

Dawno temu, zostaliśmy wysłani przez króla Tyberiusza II na ważną misję poza rodzime wyspy. Teraz, gdy wracamy po 20 latach, nikt nie wierzy, w nasz powrót, wielu uznało, że 20 lat na morzu bez żadnych wiadomości z naszej strony, oznacza tylko i wyłącznie śmierć. Jedyne, co nam pozostaje, to udowodnić swoją tożsamość, co nie będzie taką prostą sprawą, tym bardziej, że będziemy mieli na głowie ważniejsze sprawy...

Teraz, mimo że w roli człowieka, to będziemy się mogli opowiedzieć, po jednej ze stron: ludzi, orków, lub elfów. Tak, elfów! Będzie to jedna z największych innowacji w Wielkiej Wojnie. Nie ważne, po której stronie się opowiesz – nie będzie to zła strona, będzie to Twoja strona. Każda nacja mieszka w innej części świata gry, elfy będą cicho stąpać na koniu, po leśnych ścieżkach wśród ciszy przerywanej śpiewem ptaków, i wśród obfitych traw, wśród których może czaić się zawsze wrogi patrol, ludzie osiedli się na pustyniach, gdzie gromadzą się w oazach, umilając sobie czas w karczmach i na arenach. Natomiast honorowy lud orków postanowił osiedlić się wśród śniegu, co sprawiło, że po latach życia w tak trudnych terenach, najcięższe warunki nie są dla nich za ciężkie.

Różna kultura, sprawiła też, że stosowane są różne taktyki wojenne, więc elf miota czarami, które mają trafić orka biegnącego z wielkim toporem na elfa, a człowiek czeka w ukryciu z bełtem na kuszy, czekając na wygraną jednego z nich, mając w zanadrzu dwa miecze na plecach, które połyskują w oczekiwaniu na zwarcie z ciałem przeciwnika. To, kto wygra tą walkę i co będzie dalej z naszą rodzimą miejscowością zależy już tylko od nas, bo tak naprawdę, to tylko my, gracze, będziemy w stanie zmienić cokolwiek w tej wojnie.

Historia powstania modyfikacji Edytuj

Projekt przechodził wiele zmian. Początkowo miał być jedynie kolejną wizją Górniczej Doliny i przygód Bezimiennego, lecz w 2008 roku szef grupy – Xardas17 – postanowił całkowicie zmienić koncepcję i stworzyć coś w rodzaju wielkiego dodatku do gry. W roku 2007 wyszło pierwsze demo modyfikacji, które zostało częściowo zdubbingowane (dialogi posiadał tylko Bezimienny). W roku 2008 wyszło inne, mniejsze demo z okazji świąt Bożego Narodzenia, które miało wprowadzić graczy w świat nowej wersji modyfikacji. Ostatecznie prace zostały porzucone pomiędzy 2011 a 2012 rokiem, gdy grupa utajniła część działów na forum. W latach 2015 – 2017 użytkownik YouTube o nicku Johntso0 chciał wznowić projekt, lecz porzucił go latem 2017 roku. Ostatecznie jednak wydał alphę modyfikacji (w dużej mierze niegrywalną wersję, zawierającą wszystko co do tej pory stworzył) w czerwcu 2018 roku, jednak z powodu niezadowolenia graczy z wydane modyfikacji i pod wpływem krytyki, modder ostatecznie porzucił projekt i pozwolił innym korzystać z jego zasobów.

Mechanika oraz rozgrywka Edytuj

Wielka Wojna zmienia całkowicie początek gry stylizując go na ekran tworzenia postaci znany chociażby z takich tytułów jak Baldurs Gate czy Fallout. Bohater znajduje się w odosobnionym miejscu, gdzie przy pomocy Yperita tworzy swoją postać wybierając poziom trudności gry, swoją klasę postaci (a także rasę, jednakże stoją one na równi z klasami postaci) oraz siłę komputera, by dostosować ustawienia graficzne.

Po zakończonym wyborze, bohater zostaje przeteleportowany do Górniczej Doliny, gdzie cała historia postępuje zgodnie z wizją oryginalnych twórców. Bezimienny zostaje zrzucony pod barierę i rozmawia z Diego.

Bohater wybierając klasę postaci wybiera drogę przeznaczenia, którą będzie wypełniał do samego końca gry. Poza sześcioma rozdziałami oryginału, bohater rozgrywa swoich osiem rozdziałów - swojej drogi przeznaczenia. By ją skończyć, musi wykonać szereg zleconych przez samego siebie zadań. Jednym z takich zadań jest odnalezienie Artefaktów chaosu i odnalezienie całego szeregu potężnych broni.

Klasy postaci zostały zaczerpnięte z systemu gier Dungeon and Dragons, które miały dodawać bohaterowi różne premie ale także i kary do umiejętności. Gra wprowadziła także potrzeby fizjologiczne takie jak: głód (dla postaci wampira głód krwi), pragnienie alkoholu, pragnienie tytoniu, które trzeba regularnie zaspakajać. Zaniedbywanie potrzeb doprowadzi do bezużyteczności bohatera (nie umrze on, ale potrzeby mające wysoki ujemny współczynnik staną się już niemożliwe do zaspokojenia).

Twórcy wprowadzili system doskonalenia umiejętności poprzez praktykę. Bohater musi uczyć się walki u nauczycieli, ale poprzez machanie bronią zdobędzie poziomy walki, które potem przełożą się na zadawane przez niego obrażenia. Bohater dużo biegając zdobędzie umiejętność atletyka, która sprawi, że za każdy poziom będzie szybciej się poruszał.

Walka niektórymi broniami wygląda inaczej; np. walka kilofem posiada inne animacje i inną kategorię, gdyż gra nie uznaje kilofa już za broń dwuręczną. Rozdzielono bronie jednoręczne oraz dwuręczne na inne podgrupy takie jak:

  • Walka mieczem jednoręcznym
  • Walka mieczem dwuręcznym
  • Walka bronią obuchową
  • Walka toporem jednoręcznym
  • Walka toporem dwuręcznym
  • Walka kosturem (nowa broń oraz kategoria zawierająca wszelkie kije używane przez czarodziejów)
  • Walka na pięści
  • Walka kilofem
  • Walka spisą (nowa broń oraz kategoria zawierająca wszelkie bronie przypominające halabardy oraz włócznie)
  • Walka przy pomocy tarczy (nowa umiejętność pozwalająca walczyć przy pomocy tarczy oraz dowolnej broni jednoręcznej)
  • Walka łukiem
  • Walka kuszą
  • Walka magią

Autorzy dodali także nowe animacje do istniejących sposobów walki.

Bohater jedząc tyje. Po zapełnieniu całego paska głodu Bezimienny zwiększa dwukrotnie swoje rozmiary.

Na drogach grasują bandyci. Niektórzy z nich są dwa razy wyżsi od zwykłych NPC, a niektórzy niżsi i szczuplejsi.

Koncept modyfikacji po 2008 roku Edytuj

Po tym jak TDM postanowiło zmienić koncepcję modyfikacji, nowy projekt miał obejmować świat o wiele większy niż tylko zmieniona Górnicza Dolina. Akcja modyfikacji miała między innymi rozgrywać się w Myrtanie oraz wielu innych krainach. Xardas17 opublikował na swoim forum informacje o niektórych miastach oraz miejscach:

Kraina Montecara:

Montecara to równinna, lesista kraina podobna do Myrtany.

  • Khreg Gora to dawna twierdza ludzi jeszcze z przed czasów wojen. Niestety nie jest genialnym osiągnięciem. Podczas budowy okazało się, że upiorne istoty zabijały budujących. Podobno pojawiał się tam nawet smok. Twierdza nie posiada żadnej wieży ani też pożarnego ratusza. Orkowie mawiają na to miasto sterta kamieni otoczona wodą.

Orkowie tu stacjonujący skupiają się na zagarnięciu jak największych połaci terenu tylko po to by czerpać jak najwięcej surowców dla produkcji ich ukochanych maszyn oblężniczych. Orkowi inżynierowie specjalnie wymyślają coraz zmyślniejsze machiny by wypędzić ludzi z Vestholm. Ludzie zamieszkujący to miasto są na usługach, orków którzy im za to płacą.

  • Vestholm to miasto osadzone w malowniczej dolinie otoczonej iglastymi lasami oraz wspaniałymi górami. Początkowo pierwsi osadnicy rozbili tam 3 chaty i łowili ryby z pobliskiego jeziora, lecz wraz z upływem czasu rozpoczęto wydobywać cenne surowce z pobliskiej jaskini. Pewnego dania okazało się, iż jaskinia jest siedzibą pełzaczy wielu wojowników udało się tam by je wypędzić, lecz niestety do dziś ich nie odnaleziono po tym wydarzeniu zaprzestano przeszukiwań całej jaskini.

Vestholm ma trudne położenie brak jakiejkolwiek ochrony przed dziką zwierzyną lub tez atakami orków z pobliskiego Khreg Gora. Miasto to zamieszkiwane jest przez ludzi lasu, którzy doskonale władają brońmy strzeleckimi nie zawahają się tez używać tarcz. A każdego intruza nie traktują zbyt przyjaźnie. W jaskini można powalczyć na nietypowej arenie, na której walczy się na śmierć lub życie.

  • Góry Nordin

Nordin miały być zamieszkane głównie przez ludzkich wojowników, którzy upodobali sobie budowanie swoich osad w przesmykach oraz w jaskiniach. Kraina jest nękana przez orków, ale miejscowi dzielnie stawiają im opór. Nordin to zielona kraina pokryta lasami, pełna równin, rzek i jezior, lecz także jest tam mnóstw gór, pagórków oraz ośnieżonych szczytów.

Mężczyźni zamieszkujący te tereny noszą zbroje najemników a wielu z nich należy do gońców leśnych.

  • Pustynia Khamir

Pustynia podobna do Varantu. Autorzy pokazali jedynie jej krajobrazy składające się z piachu oraz oaz. Bohater miał tutaj mieć możliwość nauki walki dwoma broniami.

Miejscowa ludność jest skupiona głównie w oazach, gdzie tworzy namiotowe miasteczka, a następnie wyrusza w dalszą wędrówkę. Na pustyni są także różne kamienne budowle jednak nieznane jest ich zastosowanie.

W Wielkiej Wojnie miały się też pojawić Myrtana, Varant oraz Nordmar:

  • Myrtana
  • Varrant

  • Nordmar

Nowości, które oferowała modyfikacja Edytuj

Starsza jak i nowsza wersja modyfikacji miała wnosić wiele różnych zmian i dodatkowej zawartości do gry. Niektóre z nich zostały wprowadzone, a niektóre niestety zostały pogrzebane wraz z ostateczną wersją modyfikacji. Poniżej lista rzeczy, które wymienili w różnych materiałach promocyjnych autorzy:

  • Śpiwór, który umożliwiał spanie w otwartej przestrzeni;
  • Jazdę na koniu oraz możliwość walki z siodła;
  • Walkę dwoma broniami na raz (tzw. duale) oraz walkę przy pomocy pochodni i miecza również jako dwie bronie (podobnie jak w Gothic 3);
  • Walkę przy pomocy tarczy;
  • Walkę kosturami;
  • Walkę potężnymi broniami, które dodawałyby niesamowite bonusy do walki przeciwko konkretnym przeciwnikom;
  • Premie za specjalizowanie się w zabijaniu konkretnego rodzaju przeciwników: np. premie za zabijanie golemów;
  • Hełmy;
  • Możliwość założenia rodziny przez bohatera;
  • Kupno nieruchomości na własność oraz czerpanie z niej korzyści majątkowych;
  • Klasy postaci znane chociażby z serii Neverwinter Nights czy Icewind Dale, mające swoje źródło w systemach gier D&D.
  • Więcej zaklęć;
  • Możliwość utworzenia drużyny;
  • Cały szereg mechanik oraz zawartości upodobniający modyfikacje do Gothica 3 - np. zielony kolor ekwipunku, motywy przewodni, dźwięki, tekstury, zwierzęta oraz wiele innych;
  • Wytrzymałość broni;
  • Nowe style walki oraz ataki;
  • Wiele nowych postaci pobocznych;
  • Nowe gildie, np. Druidzi i Najemnicy orków;
  • Okupacja orków w Myrtanie oraz niewolnicy dla nich pracujący (sytuacja jak w Gothic 3);
  • Nowe nacje, min. Asasyni oraz Nordmarczycy;
  • Nowe rasy min. Krasnoludy oraz Elfy;
  • Wiele nowych światów min. Myrtana, Varant oraz autorskie takie jak Nordin czy Montecara;
  • Walki na arenie zarówno z ludźmi, orkami jak i zwierzętami;
  • Wiele nowych magicznych przedmiotów;
  • Jedzenie i picie podnoszące statystki oraz dające tymczasowe bonusy;
  • Wiele nowych zwykłych broni;
  • Nowe samoistnie podnoszących się umiejętności takie jak Atletyka;
  • Kowalstwo oraz gotowanie;
  • O wiele więcej towarów u kupców;
  • Nowe modele budynków;
  • Bardziej barwne tekstury;
  • Świat stylizowany na bardziej tajemniczy, niebezpieczny i dziki;
  • Poziom trudności do wyboru;
  • Automatyczne dostosowanie się ustawień graficznych do możliwości komputera;
  • Machiny oblężnicze takie jak kusze wałowe i katapulty;
  • Okręty w portach;
  • Możliwość wydobycia minerałów;
  • Gra miała rozgrywać się w jak najbardziej możliwym otwartym świecie. Autorzy chcieli zredukować ekrany ładowania do minimum;
  • Nowe rodzaje orków oraz modele ich postaci - np. grubi orkowie;
  • Orkowie jako NPC;
  • Obozy buntowników w Myrtanie;
  • Nowe zbroje oraz stroje;
  • Odniesienia do wielu znanych gier;
  • Easter eggi;
  • Możliwość szukania skarbów;
  • Wiele nowych alkoholi;
  • Nowe minerały takie jak Mithryl;
  • Możliwość kupienia sobie niewolnika;
  • Możliwość werbowania najemników;
  • Gildia zabójców;
  • Broń palna;
  • Nowe bóstwa i wierzenia;
  • Nowe animacje przyrody;
  • Nowe gałęzi magii Magowie powietrza oraz Magowie ziemi;
  • Nowe modele dla istniejących potworów;
  • Wiele nowych miast i wsi;
  • Wiele nowych profesji i zawodów;
  • Wielu specjalistycznych kupców takich jak bednarze oraz rymarze;
  • Wiele nowych sposobów na zarobek takich jak praca jako czeladnik u mistrza czy jako rzemieślnik;
  • Modlitwy do bogów;
  • Znane z innych części Gothic lokacje takie jak Khorinis (miasto) czy Klasztor Innosa na wyspie Khorinis;
  • Zdarzenia oraz spotkania losowe na mapie świata;
  • Potrzeby fizjologiczne oraz kary za ich nie zaspakajanie;
  • Indeks ubitych przez bohatera potworów;
  • System reputacji;
  • Gildie łowców orków, drwali, myśliwych oraz wiele innych gildii pobocznych;
  • Współczynnik wytrzymałości bohatera;
  • System trucizn;
  • Zatruwanie broni;
  • Postacie magów nienależące do żadnych kręgów (Czarodzieje);
  • Wskaźnik wytrzymałości zbroi;

Galeria Edytuj

Gothic: Epic Mod Edytuj

W latach 2015 – 2017 użytkownik YouTube o nicku Johntso0 chciał wznowić projekt, lecz porzucił go latem 2017 roku. Ostatecznie jednak wydał alphę modyfikacji (w dużej mierze niegrywalną wersję, zawierającą wszystko co do tej pory stworzył) w czerwcu 2018 roku, jednak z powodu niezadowolenia graczy z wydanej modyfikacji i pod wpływem krytyki, modder ostatecznie porzucił projekt i pozwolił innym korzystać z jego zasobów.

Modyfikacja wykorzystywała wiele assetów, modeli oraz tekstur ze znanych gier takich jak chociażby The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin II oraz Dziki Gon, ale także seria Warhammer i Warcraft.

Autor swoje dzieło zapowiedział w ten oto sposób:

A oto przed wami pierwszy, obszerny, niesamowity addon do Gothic 1. Tego moda nie przebije chyba już żaden mod dodający nowe wątki i nowości do Gothic 1.

Czym jest Epic Mod? - Epic mod to polski mod/Addon do Gothic 1, który w obszerny sposób powiększa możliwości gothica 1. Modyfikacja prezentuje się nawet lepiej niż np. Edycja Rozszerzona czy Świat Skazańców. Ten mod ma swój klimat prosto z filnów fantazy. Wktótce dostane pełny spis nowości w Epic Modzie i udostępnie go wam w następnym poście. Tu macie link do prezentacji moda (wersja - Alfa) i w opisie filmu jest dowbload. Mod jest dalej dopieszczany więc będą nowe akrualizacje w najbliższym czasie aż do momentu, gdy twórcy skończy sie wena xD.