Ur-Shak – postać występująca w Gothic i Gothic II. Jest to orkowy szaman i do czasu zabicia Hosh-Paka przyjaciel Bezimiennego.

Charakter i osobowość[edytuj | edytuj kod]

Ur-Shak jest niezwykle honorowym orkiem. Przejawia większy rozsądek niż jego bracia, nie ufając Śniącemu i potrafiąc dostrzec niewłaściwe ścieżki postępowania swojego ludu. Jeśli zostanie czyimś dłużnikiem, Ur-Shak uznaje za punkt honoru odpłacić za wyświadczoną przysługę i nie złamie słowa ani przyjaźni, którą obdarza innych. Potrafi wyzbyć się uprzedzeń wobec ludzi i nie rozumie sensu wojny pomiędzy nimi a orkami.

Przed akcją gry[edytuj | edytuj kod]

Ur-Shak był uczniem wodza orków – Hosh-Paka. W młodości wraz ze swym przyjacielem Tarrokiem został schwytany przez ludzi i zaciągnięty do Wolnej Kopalni. Nauczył się tam ludzkiej mowy. Po jakimś czasie udało mu się uciec, jednakże jego przyjaciel z powodu choroby musiał pozostać w mrokach podziemi. Powróciwszy do wioski sprzeciwił się innym orkom poprzez brak wiary w Śniącego. Został pobity i wygnany z wioski. Demony nekromanty Xardasa schwytały umierającego orka, który nie był w stanie powiedzieć, z jakiego powodu wygnano Ur-Shaka. Xardas dowiedział się jedynie, iż wygnaniec przebywa w starej cytadeli, gdzie zostaje odnaleziony przez żołnierzy z miasta orków.

Gothic[edytuj | edytuj kod]

W walce pomógł mu wysłany przez Xardasa wybraniec. W zamian szaman opowiedział mu historię Śniącego oraz wyjaśnił jak dostać się do jego świątyni. Polecił udać się do Wolnej Kopalni, gdzie przebywa jego dawny przyjaciel – Tarrok, który mógłby zrobić Ulu-Mulu. Udał się następnie w okolice miasta orków. Po jakimś czasie spotkał Bezimiennego. Powiedział mu, jak otworzyć świątynię.

Zlecane zadania[edytuj | edytuj kod]

Gothic II[edytuj | edytuj kod]

Po tym wydarzeniu błąkał się prawdopodobnie po Górniczej Dolinie. Został znaleziony przez Bezimiennego nad kopalnią Fajetha, w okolicach starej wieży Xardasa. Szaman nie wiedział, co ma ze sobą począć. Bezimienny powiadomił go o śmierci Hosh-Paka, wtedy to Ur-Shak postanowił pochować swojego mistrza. Dowiedział się, że jego mentor zginął z ręki Bezimiennego. Znienawidził go, ale pozwolił mu odejść.

Zlecane zadania[edytuj | edytuj kod]

Dalsze losy[edytuj | edytuj kod]

Nie wiadomo, jak potoczyły się dalsze losy orkowego szamana, lecz prawdopodobnie został zabity przez oddziały Rhobara III, które odbiły Górniczą Dolinę.

Modyfikacje[edytuj | edytuj kod]

Sekcja niekanoniczna

Mroczne Tajemnice[edytuj | edytuj kod]

W modyfikacji Mroczne Tajemnice zostaje zabity przez orków, a potem występuje on pod koniec gry jako nieumarły (po wypędzeniu Śniącego).

Returning[edytuj | edytuj kod]

Tym razem Ur-Shak pełni o w wiele ważniejszą rolę. Pomaga Bezimiennemu w przeczytaniu rozkazów pułkownika orków. Poza tym potrafi przetłumaczyć na język ludzki recepturę orkowego bimbru. Gdy przyszły król Myrtany musi dostać się do świątyni Śniącego, wygnany szaman opowiada mu historię o klątwie Beliara i wysyła do Tarroka, by ten przygotował Bezimiennemu Ulu-Mulu. Po wykonaniu zadania Ur-Thralla może poprosić generała orków, by przyjął Ur-Shaka z powrotem do rady szamanów. Po zabiciu Hosh-Paka można na niego rzucić czar zapomnienia, dzięki czemu znowu będzie przyjaźnie nastawiony do bohatera. W siódmym rozdziale może pomóc w uwolnieniu przetrzymywanych przez Hag-Tara paladynów. Bezimienny może spotkać go już w drugim rozdziale.

Przeznaczenie[edytuj | edytuj kod]

Ur-Shak twierdzi, że orkowie boją się tajemniczej magii zza palisady (w tej modyfikacji palisada została przeniesiona i oblega mniejszy obszar). Można mu również powiedzieć o Uka-Chaka – orku z Doliny Przodków, który również opanował mowę ludzką. Ur-Shaka bardzo cieszy wieść, że inny dobry ork może być jego przyjacielem i chce go zobaczyć. Uka-Chaka również cieszy się na tę wiadomość.

Bumshak[edytuj | edytuj kod]

Bumshak może razem z Ur-Shakiem podbić zamek w Górniczej Dolinie. Szaman zostaje wtedy przełożonym głównego bohatera. W trzecim rozdziale każe bohaterowi znaleźć Garonda, Orika i Parcivala, a następnie zabić ich, za co Bumshak zostaje awansowany do rangi herszta orków. Szaman przekazuje też zamek pod jego dowództwo. W czwartym rozdziale zleca protagoniście złapanie złodzieja żywności, który w nocy wykrada jedzenie z kaplicy. Potem wysyła go do Tarokhana, chcącego pomówić z nim. Po wykonaniu zadań dla smoka Ur-Shak zleca Bumshakowi misję polegającą na odnalezieniu i zabiciu przynajmniej czterech rycerzy ukrywających się po Górniczej Dolinie, a potem przyniesienie ich run magicznych. Ork wykonuje zlecenie, a następnie szaman zleca mu już ostatnie zadanie, jaką może mu zlecić. Jeden z szamanów Goshak-Gar został wygnany z hordy, jednak z raportów zwiadowców wynika, że osiadł w lodowej krainie. Bumshak ma przemówić mu do rozsądku, a gdyby to nie zadziałało może on użyć siły.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Jako jedyny ork w Gothic II nie atakuje Bezimiennego i innych mieszkańców wyspy Khorinis.
  • Jest jednym z kilku orków w Gothic, którzy posługują się ludzką mową, ale w sposób dość prymitywny. Pozostałymi są Tarrok oraz kapłani-ożywieńcy. W Gothic II językiem ludzi władają także herszci orków.
  • Jest dobrym kartografem – potrafi ukończyć niepełną mapę Górniczej Doliny bez żadnego ubytku na jej wyglądzie.