Szpon Beliara – magiczny miecz występujący w Gothic II: Noc Kruka. Został wykuty przez Beliara z czarnej rudy. Emanuje mroczną energią. Jest to bardzo potężna broń, która dostosowuje się do umiejętności swego pana. Może stać się bronią jednoręczną, dwuręczną, a także, w razie potrzeby, zaklęciem w postaci runy.

Przed akcją gry Edytuj

Szpon Beliara został przyniesiony do Jarkendaru przez Quarhodrona, który zdobył go w wielkiej bitwie poza murami miasta. Quarhodron używał go, a kiedy przyszedł czas, przekazał miecz swojemu synowi, Rademesowi. W krótkim czasie miecz opętał Rademesa, który pod wpływem jego złej mocy rozpoczął bratobójczą wojnę, która zakończyła się upadkiem Jarkendaru i sprowadzeniem wielkiej powodzi przez Adanosa. Rademes został zamknięty w Świątyni Adanosa razem ze Szponem, gdzie miecz miał spoczywać przez całą wieczność.

Gothic II: Noc Kruka Edytuj

Miecz został znaleziony przez Kruka, który przebywał w świątyni w Jarkendarze. Bezimienny musi pokonać Kruka i zabrać mu Szpon, po czym może:

  • Oddać go Magom Wody, którzy poświęcą oręż odmętom wód (bonus 2000 punktów doświadczenia);
  • Zatrzymać miecz dla siebie.

Bohater nie jest w stanie używać miecza od razu po odzyskaniu go i musi najpierw złożyć modlitwę i ofiarę przy posągu Beliara; w przeciwnym wypadku zostanie on porażony piorunem.

Saturas twierdzi, że miecz ten ma własną duszę i wolę oraz że nie chce służyć użytkownikom. Informuje także, że jedynie sam Beliar może zmusić broń do służenia nowemu panu. W takim wypadku miecz może nawet dostosować się do jego użytkownika. Gdy Beliar pozwoli na używanie mocy Szponu, miecz otrzyma szansę na zadanie dodatkowych 100 obrażeń w postaci gromu.

Właściwości Edytuj

Szpon Beliara rośnie w siłę wraz ze wzrostem poziomu doświadczenia jego użytkownika, jednak ulepszanie go wymaga kolejnej modlitwy i ofiary przy posągu. Miecz ten staje się bronią jednoręczną lub dwuręczną w zależności od tego, która umiejętność jest na wyższym poziomie u bohatera. Otrzymuje on ponadto nieco większe podstawowe obrażenia oraz szansę na uderzenie błyskawicy na wyższych poziomach doświadczenia.

Jeśli Bezimienny został magiem ognia, miecz zmieni się w jedną z 6 run, która może być potem wymieniona na inną:

Bohater może posiadać tylko jedną runę Beliara naraz. Wymiana runy na inną może być przeprowadzana bez ograniczeń.

Ulepszanie Edytuj

Wojownik Edytuj

Ulepszanie miecza jako wojownik polega na ponownej modlitwie, co odbiera Bezimiennemu na stałe 5 maksymalnych punktów trafień za każdy zaległy poziom broni. Szpon Beliara może być ulepszany co każde 2 poziomy doświadczenia bohatera; jego obrażenia zwiększają się wtedy o 1, a szansa na porażenie o 2 punkty procentowe.

Przy ulepszeniu miecz może także zmienić formę, jeśli umiejętność bojowa drugiego typu broni białych jest wyższa od poprzedniej. Jeśli bohater uzyskał więcej poziomów doświadczenia (tak jak przy pierwszym użyciu), miecz może zostać ulepszony o kilka stopni naraz. Miecz można ulepszać do 20 razy, minimalny poziom bohatera wymagany do dokonania tego wynosi 47.

Typ broni Obrażenia Szansa na dodatkowe obrażenia
Jednoręczny, brak ulepszeń 90 12%
Jednoręczny, maksymalne ulepszenie 110 50%
Dwuręczny, brak ulepszeń 100 12%
Dwuręczny, maksymalne ulepszenie 120 50%

Mag Edytuj

Ulepszanie Szponu Beliara jako mag jest uproszczone; modlitwa jednorazowo odbiera 5 maksymalnych punktów trafień za każdy poznany krąg magii aż do V i odblokowuje runy z danego kręgu. Maksymalne ulepszenie Szponu kosztuje więc zaledwie 25 punktów trafień.

Modyfikacje Edytuj

Content Mod 2.6 Edytuj

Można go znaleźć w kufrze Sigmora nieopodal Bakareshu, o ile dokonało się odpowiedniego wyboru podczas instalacji. Jest dwuręczny oraz płonie w identyczny sposób jak miecz demona. Wymaga 200 punktów siły oraz umiejętności Duży Oręż II. Zadaje 140 punktów obrażeń i zapewnia użytkownikowi dodatkowe 30 punktów do ochrony przed energią oraz zwiększa jego siłę życiową, oraz manę o 40 punktów. Można go sprzedać za 16 800 złotych monet. Posiada opis: To miecz, który zdobyłem w Jarkendarze, jednak jego moc jakby osłabła. Można go także przywołać kodem.

Ciekawostki Edytuj

  • W modyfikacji Zły Sen ma go Xardas, a płonącą wersję Łazat.
  • Za pomocą kodu itmw_beliarweapon_fire można przyzwać jego płonącą wersję, zadającą maksymalną (195) ilość obrażeń.
  • W modyfikacji Content Mod 2.4 jest do zdobycia 'Szpon Beliara bez jego mocy', czyli Gniew Beliara i można go kupić u Xardasa.
  • W modyfikacji L'HIVER Edition, jeśli bohater odda miecz Saturasowi, otrzyma w nagrodę 10 punktów nauki.
  • W modyfikacji Ucieczka posiada go sam Beliar.
  • Z niewiadomych powodów jest szczególnie skuteczny przeciw golemom (za każdym razem uderza podwójnymi błyskawicami).
  • Jeżeli bohater spróbuje zaatakować Szponem smoka ożywieńca, to pioruny tej broni będą uderzać w niego zamiast przeciwnika.
  • W modyfikacji Returning Ashtar, jeden ze złotych smoków, twierdzi, iż broń wykuta była dla arcydemona S'enyaka i przez długi czas była więzieniem dla jego nieśmiertelnej duszy. Miał on też być odpowiedzialny za zniszczenie Jarkendaru.
  • W Returning 2.0 wyglądem przypomina Ostrze Mrozu z serii gier Warcraft.
  • Jeżeli podczas walki przeciwnik zostanie trafiony piorunem i będzie to cios śmiertelny, to wróg może nie upaść od razu, tylko jeszcze przez chwilę może atakować bohatera, mimo, że tak naprawdę już nie żyje (jest to błąd gry).
  • Może być używany jedynie przez swojego właściciela, jednak jeżeli Bezimienny zostanie pobity i podczas bycia nieprzytomnym ktoś zabierze mu Szpon, to ta osoba będzie mogła go bez problemu założyć, a nawet nim walczyć. Jest to niedopatrzenie twórców gry.
  • Wersja posiadana przez Kruka może być założona bez modlitwy do Beliara, pod warunkiem że gracz posiada 666666 punktów many.
Szpon Beliara R2

Szpon Beliara w Returning 2.0

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Szpon Beliara

Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.