Siła – współczynnik występujący w Gothic, Gothic II, Gothic II: Noc Kruka, Gothic 3, Gothic 3: Zmierzch Bogów oraz Gothic Playable Teaser.

Decyduje on o broni, jaką Bezimienny może udźwignąć, a także zadawanych przez niego obrażeniach. W niektórych modyfikacjach (np. Mroczne Tajemnice, Diccuric, Quest Pack 4) wskazuje, jaki pancerz może być założony przez bohatera.

Nauka[edytuj | edytuj kod]

Należy pamiętać, że poza nauką dzięki punktom nauki, bohater może powiększać swoją siłę także poprzez wykonywanie zadań, picie mikstur i czytanie specjalnych kamiennych tabliczek.

Gothic[edytuj | edytuj kod]

W pierwszej części system nauki jest bardzo prosty. Jeden punkt siły kosztuje bohatera jeden punkt nauki. W tej części siła decyduje o możliwości założenia broni jedno i dwuręcznych. Nauczycielami są:

Każdy z nich uczy do maksymalnego poziomu 100 punktów siły.

Dodatkowo Horacy może jednokrotnie zwiększyć siłę bohatera o 5 bez straty punktów nauki, o ile ten rozmawiał wcześniej z Jeremiaszem o Ryżowym Księciu. Należy pamiętać, że Horacy podnosi siłę maksymalnie do 100 punktów, więc jeśli podczas odpowiedniego dialogu z nim Bezimienny ma tę cechę powyżej 100 punktów (podniesioną poprzez wypicie odpowiednich mikstur lub dzięki założonym amuletom czy pierścieniom), to Horacy obniży jej aktualną wartość właśnie do 100.

Gothic II[edytuj | edytuj kod]

System nauki jest identyczny jak w Gothic. Nauczycielami są:

Gothic II: Noc Kruka[edytuj | edytuj kod]

System jest bardzo podobny do tego z podstawowej wersji gry, jednak zostały wprowadzone progi, po których zwiększa się koszt punktów nauki za jeden punkt siły. Od 0 do 29 punktów siły, za 1 punkt siły należy wydać 1 punkt nauki. Po przekroczeniu 30 punktów siły, każdy następny punkt kosztuje o jeden punkt nauki więcej niż wcześniej. Próg jest zwiększany co kolejne 30 punktów aż do 120 punktów siły:

  • od 0 do 29 punktów - koszt 1 punktu siły to 1 punkt nauki
  • od 30 do 59 punktów - koszt 1 punktu siły to 2 punkty nauki
  • od 120 punktów - koszt 1 punktu siły to 5 punktów nauki.

Z tego powodu wszystkie przedmioty zwiększające permanentnie siłę (kamienne tabliczki, smocze korzenie i eliksiry siły), powinno się używać na wyższych poziomach siły (minimum 90 punktów), gdyż wtedy jest to najbardziej opłacalne.

Ponadto istnieje pewien sposób, dzięki któremu można zaoszczędzić punkty nauki: należy wyuczyć się siły do najbliższego progu -1 punkt, i następnie zwiększyć siłę o pięć punktów. Przykładowo, zwiększamy siłę do 29 punktów i następnie zwiększamy ją o 5 punktów dzięki czemu mamy 34 punkty siły. Dzięki temu, że siła bohatera była jeszcze przed następnym progiem, za całe 5 punktów siły wydaliśmy jedynie 5 punktów nauki, zwiększając ją do poziomu 34 punktów, czyli za 4 punkty siły (30 + 4) wydaliśmy jeszcze starą ilość punktów nauki, zaoszczędzając przy tym 4 punkty.

W Nocy Kruka to siła decyduje o możliwości korzystania z kuszy (jednak obrażenia nadal skalują się z zręcznością). Zmieniły się również poziomy, do których mogą nauczać dotychczasowi nauczyciele:

  • Carl – do 120 punktów;
  • Harad – do 90 punktów;
  • Opolos – do 90 punktów;
  • Torlof (na farmie Onara i na okręcie) – do 200 punktów;
  • Brutus – do 90 punktów;
  • Ingmar – do 200 punktów;
  • Feros – do 90 punktów;
  • Bennet (tylko na okręcie) - do 200 punktów.

Pojawili się również nowi trenerzy siły:

Gothic 3[edytuj | edytuj kod]

Bezimienny na początku gry ma 100 punktów siły. Jej ilość można zwiększać poprzez naukę u jednego z nauczycieli, kosztem 1 punktu nauki i 50 sztuk złota za 1 punkt siły. Siłę można zwiększać bez ograniczeń i w przeciwieństwie do Nocy Kruka nie ma tutaj żadnych progów, po których trzeba wydać więcej punktów nauki. Siła definiuje jakie bohater może unieść bronie, ile będzie zadawał obrażeń oraz jakich umiejętności będzie mógł się nauczyć. Innym sposobem na naukę siły jest wypicie mikstury siły (+2 punkty) lub zjedzenie dragrotu (+1 punkt). Jej ilość na stałe można również zwiększyć poprzez podnoszenie młyńskich kamieni (+5 punktów za każdy) lub za wykonanie określonych zadań (np. walk na arenach, pokonywanie określonych przeciwników). Wtedy wartość siły zwiększa się o 1 punkt. Ostatnim sposobem jest rozmowa z Innosem lub Beliarem w ramach zadań Za Innosa! lub Za Beliara!. Jeśli gracz wybierze opcję Chcę być silniejszy! m.in. jego siła zostanie zwiększona o 25 punktów.

W grze można znaleźć przedmioty, które podnoszą ilość punktów siły gdy są założone. Są to:

Nauczyciele[edytuj | edytuj kod]

Myrtana[edytuj | edytuj kod]

Nordmar[edytuj | edytuj kod]

Varant[edytuj | edytuj kod]

Umiejętności[edytuj | edytuj kod]

Nazwa Siła
Walka mieczem 100
Lepsza walka mieczem 150
Mistrz walki mieczem 200
Walka dwoma ostrzami 150
Mistrz dwóch ostrzy 200
Zabójca orków 150
Duży oręż 150
Duży oręż II 200
Duży oręż III 250
Ciężka kusza 100
Kusznik 150
Mistrz strzelectwa 200
Parowanie tarczą 125
Silne parowanie tarczą 150
Paladyn 150
Regeneracja 300

Gothic 3: Zmierzch Bogów[edytuj | edytuj kod]

System jest taki sam jak w Gothic 3. Nauczycielami są:

Gothic Playable Teaser[edytuj | edytuj kod]

Uwaga!
Ta sekcja przedstawia zawartość grywalnego zwiastuna projektu Gothic Remake. Podane poniżej informacje mogą zostać drastycznie zmienione w finalnej wersji gry.

Bohater od początku gry posiada na swoim koncie 10 punktów siły. Nie można jej zwiększyć, ponieważ w demie remake'u nie występuje system nauki ani nie można znaleźć żadnych przedmiotów, które by powiększyły dorobek punktowy. Nieznane też jest działanie siły i jej wpływ na otoczenie.