Gothicpedia
Advertisement

Siła – współczynnik występujący w Gothic, Gothic II, Gothic II: Noc Kruka, Gothic 3, Gothic 3: Zmierzch Bogów oraz Gothic Playable Teaser.

Decyduje on o broni, jaką Bezimienny może udźwignąć, a także zadawanych przez niego obrażeniach. W niektórych modyfikacjach (np. Mroczne Tajemnice, Diccuric, Quest Pack 4) wskazuje, jaki pancerz może być założony przez bohatera.

Nauka[]

Należy pamiętać, że poza nauką dzięki punktom nauki, bohater może powiększać swoją siłę także poprzez wykonywanie zadań, picie mikstur i czytanie specjalnych kamiennych tabliczek.

Gothic[]

W pierwszej części system nauki jest bardzo prosty. Jeden punkt siły kosztuje bohatera jeden punkt nauki. W tej części siła decyduje o możliwości założenia broni jedno i dwuręcznych.

Dodatkowo Horacy może jednokrotnie zwiększyć siłę bohatera o 5 bez straty punktów nauki, o ile ten rozmawiał wcześniej z Jeremiaszem o Ryżowym Księciu. Należy pamiętać, że Horacy podnosi siłę maksymalnie do 100 punktów, więc jeśli podczas odpowiedniego dialogu z nim Bezimienny ma tę cechę powyżej 100 punktów (podniesioną poprzez wypicie odpowiednich mikstur lub dzięki założonym amuletom czy pierścieniom), to Horacy obniży jej aktualną wartość właśnie do 100.

Nauczyciele[]

Każdy z nich uczy do maksymalnego poziomu 100 punktów siły.

Gothic II[]

System nauki jest identyczny jak w Gothic.

Nauczyciele[]

Gothic II: Noc Kruka[]

System jest bardzo podobny do tego z podstawowej wersji gry, jednak zostały wprowadzone progi, po których zwiększa się koszt punktów nauki za jeden punkt siły. Od 0 do 29 punktów siły, za 1 punkt siły należy wydać 1 punkt nauki. Po przekroczeniu 30 punktów siły, każdy następny punkt kosztuje o jeden punkt nauki więcej niż wcześniej. Próg jest zwiększany co kolejne 30 punktów aż do 120 punktów siły:

  • od 0 do 29 punktów - koszt 1 punktu siły to 1 punkt nauki
  • od 30 do 59 punktów - koszt 1 punktu siły to 2 punkty nauki
  • od 120 punktów - koszt 1 punktu siły to 5 punktów nauki.

Z tego powodu wszystkie przedmioty zwiększające permanentnie siłę (kamienne tabliczki, smocze korzenie i eliksiry siły), powinno się używać na wyższych poziomach siły (minimum 90 punktów), gdyż wtedy jest to najbardziej opłacalne.

Ponadto istnieje pewien sposób, dzięki któremu można zaoszczędzić punkty nauki: należy wyuczyć się siły do najbliższego progu -1 punkt, i następnie zwiększyć siłę o pięć punktów. Przykładowo, zwiększamy siłę do 29 punktów i następnie zwiększamy ją o 5 punktów dzięki czemu mamy 34 punkty siły. Dzięki temu, że siła bohatera była jeszcze przed następnym progiem, za całe 5 punktów siły wydaliśmy jedynie 5 punktów nauki, zwiększając ją do poziomu 34 punktów, czyli za 4 punkty siły (30 + 4) wydaliśmy jeszcze starą ilość punktów nauki, zaoszczędzając przy tym 4 punkty.

W Nocy Kruka to siła decyduje o możliwości korzystania z kuszy (jednak obrażenia nadal skalują się z zręcznością). Zmieniły się również poziomy, do których mogą nauczać dotychczasowi nauczyciele:

  • Carl – do 120 punktów;
  • Harad – do 90 punktów;
  • Opolos – do 90 punktów;
  • Torlof (na farmie Onara i na okręcie) – do 200 punktów;
  • Brutus – do 90 punktów;
  • Ingmar – do 200 punktów;
  • Feros – do 90 punktów;
  • Bennet (tylko na okręcie) - do 200 punktów.

Nauczyciele[]

Gothic 3[]

Bezimienny na początku gry ma 100 punktów siły. Jej ilość można zwiększać poprzez naukę u jednego z nauczycieli, kosztem 1 punktu nauki i 50 sztuk złota za 1 punkt siły (2 punkty nauki i 100 sztuk złota z alternatywnym balansem; od 250 punktów wzwyż). Siłę, podczas rozgrywki bez alternatywnego balansu, można zwiększać bez ograniczeń i w przeciwieństwie do Nocy Kruka nie ma tutaj żadnych progów, po których trzeba wydać więcej punktów nauki.

Siła definiuje jakie bohater może unieść bronie, ile będzie zadawał obrażeń oraz jakich umiejętności będzie mógł się nauczyć. Innym sposobem na naukę siły jest wypicie mikstury siły (+2 punkty) lub zjedzenie dragrotu (+1 punkt). Jej ilość na stałe można również zwiększyć poprzez podnoszenie młyńskich kamieni (+5 punktów za każdy) lub za wykonanie określonych zadań (np. walk na arenach, pokonywanie określonych przeciwników). Wtedy wartość siły zwiększa się o 1 punkt. Ostatnim sposobem jest rozmowa z Innosem lub Beliarem w ramach zadań Za Innosa! lub Za Beliara!. Jeśli gracz wybierze opcję Chcę być silniejszy! m.in. jego siła zostanie zwiększona o 25 punktów.

W grze można znaleźć przedmioty, które podnoszą ilość punktów siły gdy są założone. Są to:

Nauczyciele[]

Myrtana[]

Nordmar[]

Varant[]

Umiejętności[]

Ikona Nazwa Siła
Regeneracja G3 ikona.png Regeneracja 300
Duży oręż III ikona G3.png Duży oręż III 250
Duzy orez II g3 ikona.png Duży oręż II 200
Mistrz dwóch ostrzy G3 ikona.png Mistrz dwóch ostrzy 200
Mistrz kusznictwa Gothic 3 ikona.png Mistrz strzelectwa 200
Mistrz walki mieczem G3 ikona.png Mistrz walki mieczem 200
Duży oręż I.png Duży oręż 150
Kszunik G3 ikona.png Kusznik 150
Lepsza walka mioeczem ikona G3.png Lepsza walka mieczem 150
Paladyn (umiejętność) (ikonka) (G3) (by Kubar906).png Paladyn 150
Silne parowanie tarczą g3 ico.png Silne parowanie tarczą 150
Walka dwoma ostrzami ikona.png Walka dwoma ostrzami 150
Umiejętność Zabójca Orków (ikonka) (by Kubar906).png Zabójca orków 150
Parowanie tarczą G3 ikona.png Parowanie tarczą 125
Umiejętność Ciężka kusza (ikonka) (by Kubar906).png Ciężka kusza 100
Walka mieczem(G3)(umiejętność) ikona(by Lother).png Walka mieczem 100

Gothic 3: Zmierzch Bogów[]

System jest taki sam jak w Gothic 3.

Nauczyciele[]

  • Anog – po przyniesieniu mu listów polecających;
  • Olis – po obronieniu orków przed paladynami;
  • Kazus;
  • Gorn;
  • Garik – po dostarczeniu wiadomości dla Gorna.

Gothic Playable Teaser[]

Zwój GPT.png
Uwaga!
Ta sekcja przedstawia zawartość grywalnego zwiastuna projektu Gothic Remake. Podane poniżej informacje mogą zostać drastycznie zmienione w finalnej wersji gry.

Bohater od początku gry posiada na swoim koncie 10 punktów siły. Nie można jej zwiększyć, ponieważ w demie remake'u nie występuje system nauki ani nie można znaleźć żadnych przedmiotów, które by powiększyły dorobek punktowy. Nieznane też jest działanie siły i jej wpływ na otoczenie.

Advertisement