Sen – czar występujący w Gothic, Gothic II, Gothic 3, Gothic 3: Zmierzch Bogów i Gothic 3: The Beginning. Powoduje zapadnięcie celu w sen na krótką chwilę.

Gothic[]

Sen (zwój) (ikona) (G1).png

Jest to zaklęcie drugiego kręgu magii Śniącego. Po jego rzuceniu cel zostaje otoczony chmurą białych iskier, po czym zasypia na 30 sekund, podczas których traci świadomość działań Bezimiennego. Atakowanie śpiącej postaci powoduje jej automatyczne obudzenie. Zaklęcie ma dość krótki zasięg i można go użyć wyłącznie na ludziach.

Pojedyncze zwoje można otrzymać przy okazji różnych zadań:

Baal Cadar od III rozdziału sprzedaje je w większej liczbie (najpierw ma 5 sztuk, w kolejnym rozdziale zyskuje dodatkowe 5 sztuk), od tego momentu oferuje także runę zaklęcia.

Runę posiadają niektórzy guru: Baal Namib, Cor Angar i Cor Kalom, którzy użyją czaru na bohaterze, jeśli ten ich zaatakuje.

Wartość kupna runy wynosi 500 bryłek rudy, zaś zwoju 50 bryłek, przy sprzedaży spada odpowiednio do 250 i 25 bryłek.

Działanie zaklęcia

Gothic II[]

Sen niepamięć (zwój) (ikona).png

Zaklęcie to bardzo przypomina to z pierwszej części, jednak uśpiona postać może zostać obudzona wcześniej przez próbę bezpośredniej interakcji, analogicznie do innych śpiących NPC. Przyjaźni magowie, tacy jak Milten czy Xardas, będą używać tego czaru na Bezimiennym zamiast zaklęć ofensywnych, jeśli ten ich zaatakuje.

Zwoje z tym zaklęciem można kupić między innymi od Zurisa.

Wartość kupna runy wynosi 1000, zaś zwoju 150 sztuk złota, przy sprzedaży spada odpowiednio do 300 i 45 sztuk złota.

Gothic II: Noc Kruka[]

Wartość kupna runy nie zmieniła się, natomiast zwoju spadła do 100 sztuk złota. Teraz sprzedać je można odpowiednio za 150 i 15 sztuk złota.

Gothic 3[]

Sen ikona zwój.png

Zaklęcie pochodzi z kręgu magii przemiany. Długość magicznego snu zależy od siły przeciwnika i ilości prastarej wiedzy Bezimiennego. Odmiennie niż w poprzednich częściach postać upuści trzymaną broń na ziemię, jeśli taką posiada.

Zaklęcia można się nauczyć na stałe od określonych nauczycieli (Saturas, Riordian, Merdarion, Vatras, Cronos, Porgan) za 5 punktów nauki i 3000 sztuk złota. Bohater musi jednak posiadać co najmniej 100 punktów prastarej wiedzy. Każde rzucenie czaru zużywa 30 punktów many.

Zwoje zaklęcia można często znaleźć w skrzyniach rozsianych po Myrtanie, Varancie i Nordmarze. Jedna sztuka jest warta 75 sztuk złota przy sprzedawaniu, a przy odkupie jej wartosć wzrasta do 250 sztuk złota.

W tej części gry występuje także potężniejsza forma zaklęcia o nazwie grupowe uśpienie.

Gothic 3: The Beginning[]

Jest to runa, z pomocą której można uśpić wybrany cel. Xardas może znaleźć ją w Świątyni Mocy na wyspie Tirith. Nie można jej sprzedać.

Ciekawostki[]

  • W Gothic wokół Śniącego roztacza się aura snu. Jeżeli bohater podejdzie do niego, uśnie i nie będzie w stanie odejść.
  • W Gothic II czasami występuje błąd, gdzie uśpiona postać może być atakowana, a nawet znokautowana bez ponoszenia żadnych konsekwencji. Po pierwszych atakach wstanie z ziemi, choć nie będzie reagować na obrażenia do końca czasu trwania zaklęcia.
  • W tej samej części paladyni są odporni na zaklęcia snu.
  • Również w tej części zwój z tym czarem znika z ekwipunku dopiero, gdy bohater w pełni ukończy animację rzucania zaklęcia, natomiast efekt zaklęcia nakładany jest natychmiastowo. Z tego powodu za pomocą kroków w bok gracz może przerwać animację i zapobiec zużyciu zaklęcia, zachowując przy tym nałożony efekt.