Punkty nauki – współczynnik występujący w każdej części serii Gothic.

Ogólne założenia[]

Bezimienny zdobywa punkty nauki osiągając coraz to wyższy poziom. Za każdy z nich bohater otrzymuje 10 punktów. Można je wydać na naukę umiejętności lub rozwijanie statystyk. Ilość wymaganego doświadczenia do kolejnego poziomu wyznacza ciąg: an = an-1 + 500n; gdzie a oznacza poziom i a0 = 0.

Gothic[]

Ich liczbę można sprawdzić otwierając panel statystyk bohatera (domyślnie przycisk B na klawiaturze). Informacja o nich znajduje się w lewym górnym rogu. W tej części nie nazywają się one punktami nauki lecz punktami umiejętności. Z panelu poza ilością punktów można wyczytać aktualny poziom, zdobyte do tej pory doświadczenie oraz wymagane doświadczenie do kolejnego poziomu.

Gothic II[]

Sposób podglądu stanu punktów nie uległ zmianom. Panel statystyk został wzbogacony graficznie, przez co sekcja poświęcona punktom nauki jest wyraźniej oddzielona od reszty. Informacje o nich znajdują się w sekcji Postać.

Panel poświęcony punktom nauki w Gothic II

Gothic II: Noc Kruka[]

Dodatek wprowadza zmiany balansu w grze związane z punktami nauki. Im więcej zostanie ich przeznaczonych na konkretny współczynnik, tym więcej punktów nauki będzie wart każdy jej punkt. Skutkuje to utrudnieniem rozgrywki oraz zwiększeniem wartości przedmiotów zwiększających statystyki na stałe w późniejszych rozdziałach gry. Wartości graniczne reprezentuje tabela:

Punkty umiejętności Koszt punktów nauki
do 30 1
do 60 2
do 90 3
do 120 4
do 200 5

System można oszukać i oszczędzić punkty umiejętności. Wystarczy mieć jeden punkt poniżej progu, następnie dodać pięć punktów. Próg zostanie ominięty o cztery (np. ucząc się 5 punktów siły, gdy bohater posiada ich 29, to będzie miał 34 punkty, mimo że te 4 dodatkowe powinny kosztować 2 punkty nauki za każdy zamiast 1).

Gothic 3[]

W trzeciej części gry ilość punktów nauki jest wyświetlana w sekcji Doświadczenie po otwarciu okna statystyk lub ekwipunku. Z tego ekranu można się dowiedzieć tych samych informacji co w pierwszej części sagi.

Mając 100 punktów prastarej wiedzy bohater może nauczyć się umiejętności szybka nauka. Pozwala ona na uzyskiwanie dodatkowego punktu nauki przy każdym następnym poziomie

Panel "Doświadczenie" w Gothic 3

Gothic 3: Zmierzch Bogów[]

Działanie i sposób odczytu informacji pozostał ten sam co w podstawowym Gothic 3, sam panel uległ jednak drobnym zmianom graficznym. Dodatkowo Bezimienny na samym początku gry posiada już 10 poziom.

Miejsce, w którym można zobaczyć, ile Bezimienny posiada punktów nauki w Gothic 3: Zmierzch Bogów