Kamienny golem – istota magiczna występująca w każdej części serii Gothic. Jest to golem stworzony z głazów. Jest on bardzo wymagającym przeciwnikiem, nawet mimo nieposiadania żadnych ataków dystansowych.

Gothic Edytuj

W Gothic, w przeciwieństwie do innych golemów, pięści kamiennego golema odrzucają Bezimiennego na kilkanaście metrów do tyłu. Najskuteczniejszym sposobem na pokonanie go jest broń obuchowa. Występują dwa kamienne golemy, jeden koło wieży Xardasa w Górniczej Dolinie i drugi w podziemiach starej cytadeli (pojawia się w IV rozdziale). Bezimienny może wyciągnąć z niego serce, potrzebne demonowi ognia w wieży Xardasa.

Serce kamiennego golema może także posłużyć jako runa czaru Uderzenie wiatru; nie różni się ona wtedy znacząco od innych form tego samego zaklęcia.

W tej części występuje także golem mostowy; znaleźć można tylko jednego przedstawiciela na moście prowadzącym do górskiej fortecy.

Gothic II Edytuj

W Gothic II styl walki golema nie zmienił się, lecz Bezimienny może go pokonać za pomocą każdej broni białej. Golemy są nadal dość rzadko spotykane, ale nie są już jedynymi golemami, które wyrzucają przeciwnika siłą swoich ataków. Są niemal niewrażliwe na obrażenia zadawane przez łuki oraz kusze. Kilka osobników znajduje się w górskiej fortecy pilnując kamiennego smoka Pedrakhana, trzy osobniki pełnią funkcję pułapki w jaskini na północnych równinach nieopodal piramid. Bohater może wyciągnąć z niego serce, jeżeli posiada odpowiednią umiejętność, jednak nie posiada ono już magicznych mocy.

Gothic II: Noc Kruka Edytuj

W dodatku Noc Kruka nie zmienił się wizualnie. Jedyną różnicą jest to, że Bezimienny może go pokonać również używając broni dystansowej, choć jest bardziej odporny na nią niż na pozostały oręż.

Gothic 3 Edytuj

W Gothic 3 Bezimienny może je pokonać za pomocą każdej dostępnej w grze broni białej oraz magią. Są bardzo rzadko występującymi istotami, pojawiają się w niektórych miejscach Myrtany np. w małym kanionie na drodze między Silden a Geldern.

Ich wygląd w stosunku do poprzednich części uległ pewnym zmianom. Mają mniejsze ręce i dłonie, ich głowa nie wystaje już z szyi, lecz znajduje się pomiędzy dwoma olbrzymimi ramionami. Ich ciało zbudowane jest z szarego kamienia.

W stosunku do poprzedniej części są zdecydowanie słabsze, choć dalej potrafią zadać solidne rany swym przeciwnikom za pomocą pięści, jeśli ci nie są wystarczająco dobrze chronieni. Golemy straciły również swoją umiejętność wyrzucania przeciwników w powietrze siłą ciosu.

Kamiennego golema można przyzwać za pomocą odpowiedniego czaru. Po zabiciu bestii bohater otrzymuje 400 punktów doświadczenia. Z jego ciała można wyciąć jedno serce.

Ciekawostki Edytuj

  • W Gothic można pokonać je pięściami. Mag może również użyć czaru zmniejszenie potwora po czym wykończyć go uderzeniem wiatru, uderzeniem burzy, lub przyzwanym golemem.
  • Trzy golemy w jaskini skarbów w Gothic II nazywają się Steingolem. Stein to po niemiecku kamień, a więc oznacza to, że w polskiej wersji zapomniano przetłumaczyć nazwę tych trzech golemów na kamienny golem.
  • Z bliżej nieznanego powodu są szczególnie podatne na obrażenia zadawane Szponem Beliara.
  • W trzeciej części gry zranione golemy krwawią mimo, że składają się jedynie z kamieni.
Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.