FANDOM

Handel – mechanika występująca w każdej części serii Gothic polegająca na wymianie przedmiotów na złoto lub inne przedmioty.

Ogólne założenia Edytuj

W każdej części handlarze przyjmują od głównego bohatera większość przedmiotów z ekwipunku, które chce sprzedać i oferują za nie odpowiednią, w ich ocenie, ilość złota. Protagonista może również kupować przedmioty, płacąc określoną cenę ustaloną przez sprzedającego. Handel wymienny różni się nieco mechaniką, w zależności od części. W Gothic II teoretycznie nie występuje, gdyż w tej odsłonie serii można jedynie operować złotem, bez możliwości oferowania przedmiotów.

Gothic Edytuj

Handel można zapoczątkować, pytając określone osoby o pokazanie swoich towarów. Otwiera się wtedy ekran handlu, na którym widać ekwipunek Bezimiennego oraz wybranego handlarza. Między nimi znajdują się pola na kupowane/sprzedawane lub wymieniane przedmioty. W przypadku kupowania należy przenieść pożądany przedmiot do pola handlarza, a po swojej stronie trzeba umieścić wymaganą ilość bryłek rudy lub przedmioty odpowiadające wartości towarowi handlarza. Podobnie trzeba postępować przy sprzedaży, lecz wtedy należy przenieść bryłki rudy ze strony handlarza (lub przedmioty o odpowiedniej wartości). Na samej górze panelu znajduje się całkowita wartość przedmiotów znajdujących się w polach handlu. Aby można było dokonać transakcji wartości te muszą być równe lub Bezimienny musi zapłacić więcej niż wynosi wartość towarów handlarza. Handlarze posiadają ograniczoną ilość bryłek rudy, przez co nie można im sprzedawać zbyt dużo przedmiotów bez konieczności wymiany towarów.

Gothic II Edytuj

Mechanika handlu uległa zmianie. Złoto nie jest już przedmiotem w ekwipunku, tylko wartością widoczną nad ekranem z przedmiotami bohatera. Transakcja polega na przenoszeniu przedmiotów do ekwipunku handlarza lub Bezimiennego, a ilość złota Bezimiennego się zwiększy (w przypadku sprzedaży) tudzież zmniejszy (w przypadku kupna). Handlarze posiadają nieograniczoną ilość złota, dzięki czemu można im sprzedawać dowolną ilość przedmiotów. Wartości przedmiotów, niezależnie czy ktoś coś kupuje, czy sprzedaje, zawsze pozostają niezmienne.

Gothic II: Noc Kruka Edytuj

Sposób handlowania pozostaje taki sam jak w podstawowej wersji gry. Zmieniają się jedynie ceny, tak aby były bardziej odpowiednie i pasujące do gospodarki Khorinis.

Gothic 3 Edytuj

Handel przeszedł sporą zmianę. Przypomina trochę system znany z Gothic. Ponownie ekran handlu składa się z ekwipunku bohatera i handlarza oraz pól wymiany, gdzie umieszcza się przedmioty. Dodatkową funkcją jest przycisk Dołóż złoto, dzięki któremu gra sama wyrównuje wartość przedmiotów w polach. Przy kupnie przedmiotów ich cena jest większa niż przy sprzedaży, co ma uniemożliwić sytuację, kiedy gracz na przemian sprzedaje i kupuje towar.

Gothic 3: Zmierzch Bogów Edytuj

Mechanika handlu się niczym nie zmieniła w porównaniu do podstawowej wersji. Lekkim zmianom uległy niektóre ceny.