Handel – mechanika występująca w każdej części serii Gothic polegająca na wymianie przedmiotów na złoto lub inne przedmioty.

Ogólne założenia[]

W każdej części handlarze przyjmują od głównego bohatera większość przedmiotów z ekwipunku, które chce sprzedać i oferują za nie odpowiednią, w ich ocenie, ilość złota. Protagonista może również kupować przedmioty, płacąc określoną cenę ustaloną przez sprzedającego. Handel wymienny różni się nieco mechaniką, w zależności od części. W Gothic II teoretycznie nie występuje, gdyż w tej odsłonie serii można jedynie operować złotem, bez możliwości oferowania przedmiotów.

Gothic[]

Handel można zapoczątkować, pytając określone osoby o pokazanie swoich towarów. Otwiera się wtedy ekran handlu, na którym widać ekwipunek Bezimiennego oraz wybranego handlarza. Między nimi znajdują się pola na kupowane/sprzedawane lub wymieniane przedmioty. W przypadku kupowania należy przenieść pożądany przedmiot do pola handlarza, a po swojej stronie trzeba umieścić wymaganą ilość bryłek rudy lub przedmioty odpowiadające wartości towarowi handlarza. Podobnie trzeba postępować przy sprzedaży, lecz wtedy należy przenieść bryłki rudy ze strony handlarza (lub przedmioty o odpowiedniej wartości).

Na samej górze panelu znajduje się całkowita wartość przedmiotów znajdujących się w polach handlu. Aby można było dokonać transakcji wartości te muszą być równe lub Bezimienny musi zapłacić więcej niż wynosi wartość towarów handlarza. Handlarze posiadają ograniczoną ilość bryłek rudy, przez co nie można im sprzedawać zbyt dużo przedmiotów bez konieczności wymiany towarów. Handlarze poza bryłkami otrzymanymi od gracza zyskują więcej rudy wyłącznie w nowych rozdziałach gry wraz z nowym asortymentem.

Wartość sprzedawanych przedmiotów wynosi zazwyczaj ok. 50% ich ceny rynkowej.

Panel handlu w Gothic

Gothic II[]

Mechanika handlu uległa zmianie. Złoto nadal jest przedmiotem w ekwipunku, lecz funkcjonalnie istotna jest tylko jego ilość – wartość widoczna nad ekranem z przedmiotami bohatera. Transakcja polega na „przenoszeniu” przedmiotów do ekwipunku handlarza lub Bezimiennego, a ilość złota Bezimiennego odpowiednio zwiększy się lub zmniejszy automatycznie. Handlarze posiadają nieograniczoną ilość złota, dzięki czemu można im sprzedawać dowolną ilość przedmiotów. Wartości przedmiotów, niezależnie czy ktoś coś kupuje, czy sprzedaje, zawsze pozostają niezmienne.

Wartość sprzedawanych przedmiotów wynosi zazwyczaj ok. 30% ich ceny rynkowej.

Gothic II: Noc Kruka[]

Sposób handlowania pozostaje taki sam jak w podstawowej wersji gry. Zmieniają się jedynie ceny, tak aby były bardziej odpowiednie i pasujące do gospodarki Khorinis; cena sprzedawanych przedmiotów została zmniejszona do ok. 15% ich oryginalnej wartości.

Panel handlu w Gothic II i Gothic II: Noc Kruka

Gothic 3[]

Handel przeszedł sporą zmianę. Przypomina trochę system znany z Gothic. Ponownie ekran handlu składa się z ekwipunku bohatera i handlarza oraz pól wymiany, gdzie umieszcza się przedmioty. Dodatkową funkcją jest przycisk Dołóż złoto, dzięki któremu gra sama wyrównuje wartość przedmiotów w polach. NPC ponownie posiadają jedynie określoną ilość złota; zasoby te odnawiają się po kilku dniach w świecie gry.

Wartość sprzedawanych przedmiotów wynosi ok. 30% ich ceny rynkowej. Jeśli bohater nauczy się zdolności targowanie, wartości kupna i sprzedaży zostaną zmienione o 10% na korzyść Bezimiennego.

Panel handlu w Gothic 3

Zobacz także[]

Gothic 3: Zmierzch Bogów[]

Mechanika handlu się niczym nie zmieniła w porównaniu do podstawowej wersji. Lekkim zmianom uległy niektóre ceny, a interfejs uzyskał kilka zmian kosmetycznych.

Panel handlu w Gothic 3: Zmierzch Bogów

Gothic 3: The Beginning[]

Handel działa na odrębnych zasadach, dostosowanych do wygodnej obsługi na urządzenia mobilne. Zawartość ekwipunku Xardasa oraz handlarza podzielona jest na kategorie, po których należy nawigować, by odnaleźć przedmiot zainteresowania. Każda transakcja kupna oraz sprzedaży musi odbyć się oddzielnie, przy czym barter nie jest dostępny – po kupnie lub sprzedaży danej rzeczy ilość złota posiadanego przez Xardasa odpowiednio zmniejsza się lub zwiększa od razu po potwierdzeniu dokonania transakcji.

Funkcją unikalną dla Gothic 3: The Beginning jest automatyczne oznaczenie przez system gry przedmiotów, których Xardas nie może użyć z powodu niedostatecznie rozwiniętych statystyk postaci. Takie rzeczy napisane są czerwoną czcionką.

Podobnie jak w Gothic II, również w tej części serii Gothic handlarze posiadają w ekwipunku nieograniczoną ilość złota. Wartość sprzedawanych przedmiotów wynosi ok. 30-40% ich ceny rynkowej.

Panel handlu w Gothic 3: The Beginning

ArcaniA i ArcaniA: Upadek Setarrif[]

Mechanika handlu uległa dużym zmianom. Podobnie jak w grach z serii Gothic, w oknie handlu bohater widzi przedmioty oferowane przez handlarza oraz swój ekwipunek. Ekwipunek Bezimiennego podzielony jest na kategorie przedmiotów, zaś w ekwipunku handlarza domyślnie wyświetlają się wszystkie posiadane przezeń dobra, przy czym gra umożliwia samodzielną nawigację po kategoriach przedmiotów kupca.

Transakcja polega na „przenoszeniu” przedmiotów do ekwipunku handlarza lub Bezimiennego, w wyniku czego ilość złota posiadanego przez Bezimiennego automatycznie zwiększa się lub zmniejsza (w zależności od zawarcia umowy kupna lub sprzedaży). Wartość sprzedaży wszystkich przedmiotów, które mogą zostać dopuszczone do obiegu handlowego, jest zawsze pięciokrotnie niższa od ich wartości kupna. Podobnie jak w Gothic II, również w ArcaniA handlarze posiadają nieograniczoną ilość złota.

Nowością wprowadzoną w ArcaniA jest system jednorazowego odkupu. Jeżeli bohater sprzeda przedmiot handlarzowi, może odkupić go po cenie sprzedaży w przeznaczonej do tego celu zakładce „Odkup”. Akcja ta musi jednak zostać wykonana w ramach jednej rozmowy z kupcem, gdyż po zamknięciu ekranu handlu sprzedane przedmioty znikają ze świata gry. Okno handlu jest także jedynym miejscem, w którym można sprawdzić wartość przedmiotów występujących w grze.

Panel handlu w ArcaniA

Gothic Playable Teaser[]

Zwój GPT.png
Uwaga!
Ta sekcja przedstawia zawartość grywalnego zwiastuna projektu Gothic Remake. Podane poniżej informacje mogą zostać drastycznie zmienione w finalnej wersji gry.

W grze nie występuje system handlu, lecz można przypuszczać, że istnieje on w Górniczej Dolinie, ponieważ na jej terenie można znaleźć bryłki rudy, które służyły jako waluta w oryginalnym Gothicu. Najprawdopodobniej nie został zaimplementowany przez twórców do gry, ponieważ nie opłacało się tworzyć dodatkowej mechaniki dla samego zwiastuna rozgrywki.

Ciekawostki[]

  • W plikach Gothic znajdują się nieużywane linie dialogowe odnoszące się do bohatera próbującego zaakceptować handel niekorzystny dla handlarza.