FANDOM

Artykuł do poprawy
Ta strona wymaga poprawy! Możesz pomóc Gothicpedii rozwijając ją!
Powód: Potrzebny wyraźniejszy podział na część pierwszą i drugą

Cieniostwór – drapieżnik występujący w każdej części serii Gothic oraz grach ArcaniA.

Gothic i Gothic II Edytuj

Cieniostwory to duże drapieżne ssaki zamieszkujące Górniczą Dolinę oraz tereny wokół miasta Khorinis. Są koloru czarnego, mają umięśnione ciała i duże głowy. Ich cechą szczególną jest niechęć do światła – stwory te polują nocą, w dzień zaś śpią w swoich jaskiniach lub gęstych lasach. Z wyglądu przypominają przerośniętego ogara z zakrzywionym rogiem na środku czoła. Mają czarne futra i wielkie, zabójcze pazury. Są jednymi z najniebezpieczniejszych bestii w świecie Gothic, dlatego mają niewielu naturalnych wrogów. Cieniostwory są bardzo rzadkimi zwierzętami, a spowodowana tym duża wartość ich rogów i skór sprawia, że są interesującym celem dla wprawnych myśliwych.

Żywią się mięsem upolowanych leśnych zwierząt, takich jak np. ścierwojady, ale spożywają również inne stworzenia, które podejdą do nich na odpowiednią odległość. Zwykle cieniostwory oznaczają swoje terytorium zmasakrowanymi pozostałościami swych ofiar. Krwawe ślady nierzadko wiodą do ich jaskiń.

Cieniostwory to niezwykle potężni przeciwnicy. Nierozsądne jest więc atakowanie ich nocą, gdy są w pełni sił. Najlepiej zakraść się do nich za dnia, gdy śpią w swych jaskiniach. Należy jednak uważać – każdy dźwięk może wybudzić te stworzenia ze snu. Są zabójczo szybkie, dobrze unikają ciosów, a uderzenia ich pazurów są potężne. Polowanie zaleca się tylko doświadczonym myśliwym. Ich gruba skóra dobrze chroni przed ciosami, pociskami i magią. Świetną metodą na pokonanie tych zwierząt jest zamrożenie, a następnie poćwiartowanie bestii. Dla zwykłych wojowników najskuteczniejszą metodą jest szybki refleks. Gdy stwór szarżuje, trzeba wykonać krok do tyłu, unikając tym samym śmiertelnego ataku, a następnie szybko wykonać 1-2 ciosy. Użytkownicy broni o dalekim dystansie (w tym najczęściej bronie dwuręczne) mogą zablokować szarżę atakiem na boki, pozwalając w ten sposób zabić to stworzenie.

Trofea pozyskane z cieniostworów są niezwykle cenne i rzadkie. Ich rogi posiadają właściwości lecznicze, a także są wykorzystywane w sztuce alchemii. Róg tego stworzenia jest także potrzebny do stworzenia Ulu-Muluorkowej broni, która wśród nich oznacza wielką siłę jej posiadacza.

Gothic 3 Edytuj

Cieniostwory z kontynentu są mniejsze i mniej groźne od swoich kuzynów z Khorinis, nadal jednak zamieszkują ciemne jaskinie i lasy oraz znaczą swój teren krwią przeciwników. Atakują pazurami przednich łap, zadając duże obrażenia. Często pojawiają się w grupach liczących ok. 3 osobników. Bestie polują na mniejszą drapieżną zwierzynę, gdy takowa znajdzie się w pobliżu. Podczas rozgrywki można znaleźć druidzki kamień cieniostwora oraz miksturę przemiany w cieniostwora. Oba te przedmioty umożliwiają wcielenie się w bestię.

Zamieszkują Nordmar oraz niziny Myrtany. Jedyna odmiana występująca w Varancie to wyłącznie pustynne cieniostwory.

Można także spotkać kilka unikatowych osobników. W Nordmarze znajduje się biały cieniostwór, na którego poluje Bogir po zabiciu białego rozpruwacza przez bohatera. W Varancie można znaleźć także nieustraszonych gońców pustynnych, które zamieszkują ruiny świątyni Mora Sul. Candela zleca zadanie polegające na upolowaniu paskudnych cieniostworów, które przebywają w pobliżu Okary.

Za zabicie cieniostwora Bezimienny otrzymuje 300 punktów doświadczenia. Z ich ciał można zdobyć skórę oraz róg po nauczeniu się odpowiednich umiejętności.

ArcaniA Edytuj

Argaańskie, najpotężniejsze cieniostwory, są kruczoczarne i posiadają mniej dystyngowane cechy wyglądu niż pozostałe. Emanuje z nich mroczna, magiczna aura.

Cieniostworag4

Cieniostwór w Arcanii

Modyfikacje Edytuj

Sekcja niekanoniczna

Content Mod Edytuj

Wygląd cieniostwora uległ zmianom, aby bardziej przypominał swój model z poprzednich części.

Cieniostwór (CM3)

Ciekawostki Edytuj

  • W Arcanii pustelnik o imieniu Jabo wytresował cieniostwora na psa obronnego, który miał chronić jego dom i ogródek. Stworzenie zostało wywabione z jaskini i od tamtej pory nie zamierzało opuścić nowego legowiska.
  • W Gothic i Gothic II jest jedynym zwierzęciem, które atakują orkowie.
  • Choć pysk cieniostwora zmienia się w Gothic II, wiszące na ścianach jako trofea głowy wykorzystują model z poprzedniej części.