Gothicpedia
Advertisement
Gothicpedia
Star.png
Wzorowy artykuł
Ten artykuł jest wzorowy. Zobacz inne wzorowe artykuły.

Budowniczowie – prastara cywilizacja, niegdyś zamieszkująca Jarkendar na wyspie Khorinis. Budowali oni świątynie, w których czcili Adanosa.

Przed akcją Gothic[]

Czasy świetności[]

W dawnych czasach cywilizacja Budowniczych była bardzo rozwinięta. Posiadali oni system kamieni teleportacji po całym Jarkendarze, strażnicy umarłych kontaktowali się z duchami przodków, kapłani głosili słowa Adanosa, a uczeni jego mądrość, uzdrowiciele opiekowali się chorymi, a wojownicy walczyli i bronili swojego kraju.

Ruiny Jarkendaru, krainy Budowniczych

Wielka Wojna z Argaanią[]

Jedną z wojen prowadzonych przez armię Jarkendaru była próba zajęcia Argaanii. Wojska Budowniczych były liczne, lecz Setarrif dzielnie się broniło. Dowódcy Kasty Wojowników popełnili wówczas błąd – sprzymierzyli się z demonami. Choć bestie świetnie sprawiały się w bitwie, to król Ethorn I zdołał je wygnać z pomocą czterech artefaktów Boginibuzdyganu, miecza, kuszy i tarczy. Po wygnaniu demonów wojskom z Setarrif udało się odeprzeć armię z Khorinis. Jarkendar już więcej nie atakował Wysp Południowych.

Szpon Beliara[]

Szpon Beliara (dwuręczny) (by SpY).png

Podczas jednej z wypraw Quarhodron – generał armii zdobył Szpon Beliara, potężny artefakt boga ciemności. Miecz próbował przejąć nad nim kontrolę, lecz wola generała była bardzo silna. Podeszły wiek Quarhodrona nie pozwalał mu jednak na dowodzenie armią, toteż Rada Pięciu postanowiła przejąć władzę nad wojskiem. Wojownicy sprzeciwili się im i na swojego nowego dowódcę wybrali Rademesa – syna Quarhodrona. Ojciec przekazał potomkowi Szpon Beliara, by ten korzystał z niego mądrze, tak jak on sam. Niestety, wola Rademesa była zbyt słaba, tym samym dał się opętać i zrobił to samo z niektórymi cywilami i żołnierzami.

Wojna domowa[]

Rozpoczęła się wojna domowa. Opętani obywatele i żołnierze mordowali tych przy zdrowych zmysłach, budynki były niszczone, uzdrowiciele uciekli z Jarkendaru i zamknęli portal doń, a drogi stanęły w płomieniach. Ponadto Rademes kazał wymordować wszystkich strażników umarłych. Quarhodron, Khardimon i Wielki Uczony udali się na naradę w poszukiwaniu sposobu na pokonanie Rademesa. Były generał i Khardimon preferowali otwarty atak, jednak potęga Szponu Beliara była zbyt silna. Wielki Uczony wpadł na pomysł stworzenia pułapki na Rademesa.

Koniec Rademesa i zniszczenie miasta[]

Quarhodron postanowił osobiście powstrzymać swojego syna. Zwabił go do świątyni Adanosa i przy pomocy Khardimona zamknął go w środku. Mimo unieszkodliwienia Rademesa zamieszki nadal trwały. Adanos nie mógł tego znieść i postanowił zesłać powódź za te wszystkie wydarzenia, kładąc kres cywilizacji Jarkendaru. Kasta wojowników została zlikwidowana, kapłani głosili, że Budowniczowie powrócą do dawnej potęgi, lecz Wielki Uczony był przeciwnego zdania i opisał wszystkie te straszliwe wydarzenia.

Po upadku bariery[]

Wiele lat później, po upadku magicznej bariery Kruk – jeden z magnatów ze Starego Obozu – zostaje wybrańcem Beliara i otrzymuje misję zdobycia Szponu Beliara. Zabiera przy tym wielu ludzi z dawnej kolonii karnej, między innymi: Thorusa, Fiska, Scatty'ego oraz Fortuno. Po drodze dołączyli również do niego inni, np. Logan, Sancho, Esteban i Edgor. Kruk skontaktował się z piratami i ich kapitanem Gregiem. Następnie osiedla się ze swoimi ludźmi w dawnej fortecy wojowników, gdzie odnajduje tam kopalnię złota i grobowiec Khardimona. Kruk bezcześci jego grób, by dostać się do świątyni Adanosa i zdobyć Szpon.

Gothic II: Noc Kruka[]

Otwarty portal

Miesiąc po tych wydarzeniach, Bezimienny i magowie wody otwierają zamknięty portal do Jarkendaru. Na miejscu okazuje się, że Kruk już przygotowuje się do otwarcia świątyni. Kiedy bohater przybywa tam, okazuje się, że było za późno – były magnat otworzył wrota i tym samym powędrował dalej. Jednakże Bezimienny nie pozostał dłużny – udaje się do grobowca Quarhodrona, odpowiada na jego pytania i tym samym zdobywa przepustkę do świątyni. Udaje mu się pokonać pułapki w komnatach, spotyka się z Krukiem i zabija go. Zabiera ze sobą Szpon Beliara i może wykorzystać go do walki przeciw wrogom lub oddać Saturasowi, by ten został zniszczony. Magowie wody zostają w Jarkendarze, by dalej badać historię, a po odpłynięciu bohatera na kontynent wyspa Khorinis (i tym samym Jarkendar) staje się celem ataku orków.

Kasty[]

Budowniczowie byli podzieleni na pięć kast – każda o innym przeznaczeniu:

  • Uzdrowiciele – byli to ludzie, którzy łagodzili cierpienia i opiekowali się chorymi. W czasie zamieszek uciekli z Jarkendaru i zamknęli portal, by następnie wędrować po centralnej części Khorinis – świadczą o tym kamienne kręgi. Nieznane jest imię ich przywódcy. Uzdrowiciele mieli dom na wschodzie;
  • Kapłani – ludzie, którzy głosili słowa Adanosa. Ich przywódcą był Khardimon. Po zatopieniu miasta głosili, że ich kraj wróci do dawnej potęgi, co jednak nie nastąpiło. Siedziba kapłanów była na południu;
  • Uczeni – najmądrzejsi ludzie, mieli decydujący głos w Radzie Pięciu. Wielki Uczony był przywódcą uczonych, a większość zapisków dotyczących wydarzeń Jarkendaru pochodzi od niego. Uczeni nie wierzyli słowom Kapłanów, jakoby Jarkendar wróci do dawnej potęgi. Uczeni mieli wielką bibliotekę na północy;
  • Wojownicy – odpowiedzialni byli za obronę Jarkendaru i walkę z nieprzyjaciółmi. Generałem był Quarhodron, a jego miejsce miał zająć Rademes, lecz na skutek opętania doprowadził do zagłady Budowniczych. Po powodzi kasta ta została zlikwidowana. Forteca wojowników była na wschodzie;
  • Strażnicy umarłych – mieli moc przywołania duchów przodków, dzięki czemu byli potężni i znali odpowiedzi od umarłych. Zostali wymordowani z rozkazu Rademesa. Podobnie jak w przypadku uzdrowicieli, ich przywódca nie był znany z imienia. Ich dom mieścił się na południowym zachodzie, w pobliżu domu kapłanów.

Język[]

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Język Budowniczych

Budowniczowie posługiwali się wymarłym już językiem, wymagającym trzech stopni opanowania - język wieśniaków służył do porozumiewania się w całym mieście na przyziemne tematy, język wojowników traktował o sztuce wojennej, zaś język kapłanów służył do opisywania religii, bogów i magii.

Modyfikacje[]

Modyfikacje ico.png
Sekcja niekanoniczna

Odyseja – W imieniu króla[]

Roland może spotkać na Khorinis Amenofisa – ostatniego ocalałego potomka Uzdrowicieli, który chce zniszczyć Szpon Beliara i zabezpieczyć niebiańską tarczę. W czasie poszukiwań obaj odkrywają, że Uzdrowiciele, z wyjątkiem przodka Amenofisa, opuścili Khorinis i wypłynęli na kontynent. Osiedlili się w południowo-zachodniej części Varantu, gdzie założyli miasto Tadmor i świątynię. Podporządkowali się władzy Pradawnych, pielęgnowali jednak kult Adanosa. Toczyli też wojny z kultystami Beliara z rejonu Aszdodu – jeden z nich, Amir, miał według zapisków ze świątyni stoczyć pojedynek z czarnym smokiem Astarotem, który później przybrał postać maga Baal Handshara. Tadmor przepadł w potopie, a większa część świątyni znalazła się pod ziemią, jednak kultura Tadmoru, przede wszystkim wiara w Adanosa, przetrwała w miejscowej ludności nawet po podboju przez asasynów. Według Merkuriusa klany koczowników Saida i Alego są potomkami Tadmorczyków, a zatem także Budowniczych z Jarkendaru.

Saga Przeznaczenie[]

W Imperium Popiołów Budowniczowie powstają z martwych w pobliżu swoich domów. Mają wygląd typowych ludzi. Nie są nieumarłymi i są wrogo nastawieni do wszystkich innych ludzi. Noszą oni zbroje podobne do tych, które nosili strażnicy świątynni z obozu sekty.

Ważniejsi wojownicy noszą zbroje wzmocnione pancerzami pełzaczy. Wielu łuczników ma na sobie przepaski. Budowniczowie uzbrojeni są w potężną broń niespotykaną w czasach współczesnych dla Bezimiennego.

Ciekawostki[]

  • Możliwe, że Budowniczowie byli spokrewnieni z ludem Pradawnych z Varantu – mieli takie same kasty, do ich zagłady przyczyniła się powódź. Różnica polega jedynie na ich wierze – Budowniczowie czcili Adanosa, a Pradawni Innosa.
  • Kultura Budowniczych jest oparta na dawnych ludach indiańskich zamieszkujących Amerykę Środkową. Jednak w przeciwieństwie do Budowniczych cywilizacje prekolumbijskie nie prowadziły wojen z innymi kulturami i nie posługiwały się takimi broniami jak miecze czy kusze. Nie używały również metalowych pancerzy.
  • Nad biblioteką Uczonych znajduje się wrak samochodu z przyczepioną karteczką a jej treść to: Zawsze chciałem zrobić grę o samochodach.
  • Gdy za pomocą kodów gracz wejdzie w ciało Rademesa i ściągnie mu pancerz, to zobaczy, że ma ludzkie ciało z wyjątkiem głowy, która jest czaszką.
Advertisement