Gothicpedia
Advertisement
Ujednoznacznienie (drogowskaz).png
Inne znaczenia
Ten artykuł dotyczy rośliny występującej w serii Gothic. Zobacz też: Bagienne ziele.

Bagienne ziele – najpopularniejsza roślina występująca w całej serii Gothic. Stosowana jest przez wielu ludzi w celach odprężających bądź medytacyjnych. Ma działanie uspokajające. Rośnie na wilgotnych i podmokłych terenach.

Gothic[]

Bagienne ziele w Gothic jest zbierane przez nowicjuszy na bagnie i przerabiane na skręty, które są potrzebne do otworzenia umysłu na Śniącego. W tej części gry, bagienne ziele jest najbardziej popularną oraz cenioną rośliną. Nowicjusze dostają dzienne porcje w postaci trzech sztuk mroku północy za darmo. W innych obozach należy płacić. Największą popularnością, poza bractwem, cieszy się w Nowym Obozie, gdzie pali je praktycznie każdy szkodnik i część najemników. Spore ilości ziela są również dostarczane do Starego Obozu, na polecenie Gomeza.

Wyróżnione są trzy rodzaje skrętów, które można wyprodukować z bagiennego ziela:

  • Zew nocy – najsilniejsza odmiana skręta z bagiennego ziela, po pierwszym wypaleniu bohater otrzymuje 2 punkty do maksymalnej many.
  • Mrok północy – średnia odmiana skręta z bagiennego ziela, Bezimienny codziennie może otrzymać od Fortuno porcję tego właśnie ziela (3 sztuki). Po pierwszym wypaleniu bohater otrzymuje 10 punktów doświadczenia.
  • Zielony nowicjusz – najsłabsza odmiana skręta z bagiennego ziela. Ze względu na niską cenę jest bardzo popularna w pozostałych obozach. Po pierwszym wypaleniu bohater otrzymuje 5 punktów doświadczenia.

Istnieje również silniejsza odmiana zewu nocy, przygotowana specjalnie dla Baala Tyona. Bohater może ją dostać od Baala Kagana, jako jedną z nagród za pomoc w rozprowadzaniu bagiennego ziela.

Gothic II[]

Bagienne ziele rosło na Khorinis, lecz jego działanie nie było dotychczas znane. Rozpowszechniło się dopiero wtedy, gdy Dar sprzedał w mieście paczkę należącą do Ciphera. Z powodu jego efektów obniżających koncentrację i zdolności bojowe zostało zakazane, gdyż w każdej chwili miasto mogło zostać oblężone. Paląc je, dostaje się mocnych zawrotów głowy i halucynacji, a jeżeli wypali się kilka sztuk, to możliwe jest nawet całkowite stracenie kontaktu z otoczeniem. Rośnie głównie na bagnach i przy różnych zbiornikach wodnych.

Bagienne ziele przyciągnęło uwagę Agona, który niegdyś zajmował się ogrodem w klasztorze. Jednak Babo wziął je za zwykłe ogniste pokrzywy i nie podlewając go odpowiednio, często doprowadzał do jego uschnięcia. Ziele próbował wyhodować również ogrodnik Lariusa, lecz nie chciało wyrosnąć. Bagiennego ziela żąda również Vatras przed Rytuałem Odwrócenia. Potrzebuje trzech łodyg – dla siebie, Xardasa i Pyrokara, lecz jeśli Bezimienny go nie przyniesie, to nic się nie stanie. W połączeniu z tytoniem jabłkowym można stworzyć z niego tytoń ziołowy.

Gothic II: Noc Kruka[]

W Gothic II: Noc Kruka, wszystkie łodygi może od Bezimiennego zakupić Fortuno, za cenę taką, jaką jest naprawdę warta, czyli 10 sztuk złota od jednego.

Gothic 3[]

Bagienne ziele uległo zmianom kosmetycznym. Tekstura jest wyraźniejsza i widać poszczególne liście roślin w całej ich okazałości.

Okazuje się, że ziele może również rosnąć w innych warunkach niż bagienne, jeżeli tylko ma dostęp do dobrego nasłonecznienia i świeżego wiatru. Bagienne ziele jest więc uprawiane w Lago przez ogrodnika Rasula. Można je też znaleźć na niektórych plażach. Jedynym rodzajem skręta z bagiennego ziela, który w tej części jest dostępny to czarny Rhobar. Roślinę można też wykorzystać przy produkcji mikstury przemiany w bagiennego topielca. Po zakończeniu gry Lester zakłada jego plantację w Bradze. W grze pojawia się też paczka bagiennego ziela, która jest pożądana przez wiele osób w Varancie.

Po spożyciu nie przynosi żadnych efektów. Jedną sztukę można sprzedać za 3 sztuki złota, lecz przy odkupie jego wartość rośnie do 10 sztuk złota.

ArcaniA[]

Na Argaanii ziele jest hodowane w okolicach Tooshoo przez mieszkańców Czarnej Toni, na południe od wielkiego drzewa. Z tej uprawy ziele trafia między innymi do przyjaciela bohatera – Lestera.

Jeśli Bezimienny posiada 4 sztuki bagiennego ziela, może wykorzystać je do uwarzenia eliksiru męstwa.

Wartość sprzedaży bagiennego ziela to 8 sztuk złota.

ArcaniA: Upadek Setarrif[]

Wygląd i statystyki bagiennego ziela nie zmieniły się w stosunku do ArcaniA. Trzy sztuki tej rośliny znajdują się w skrzyni w komnacie Lishy w pałacu królewskim w Setarrif.

Advertisement