Gothicpedia
Advertisement

Artefakty Adanosa – starożytne i potężne artefakty, stworzone według legendy przez boga równowagi Adanosa i zesłane do wymiaru ludzi. Ich zdobycie jest jednym z najważniejszych celów w Gothic 3.

Przed akcją gry[]

Artefakty zostały najprawdopodobniej stworzone przez boga harmonii i równowagi, a także władcę wymiaru ludzi – Adanosa. Z niewiadomych przyczyn przekazał je Pradawnym z Varantu. Najważniejsi kapłani tego starożytnego ludu nosili je przy sobie i przekazywali je potomnym. W końcu cały Varant zalał potężny potop zesłany przez Adanosa, który zmiótł cywilizację Pradawnych z powierzchni ziemi, ale artefakty ocalały ukryte w swoich świątyniach.

Jedna ze świątyń Pradawnych

Gothic 3[]

Artefakty są poszukiwane przez orków, którzy pracują na zlecenie Xardasa. Mają one ogromną moc i znaczenie w wojnie bogów. W celu ich odnalezienia zawarto pakt orków z asasynami, dzięki któremu zielonoskórzy mogą prowadzić wykopaliska na terenie Varantu.

Zadanie odnalezienia artefaktów Bezimienny otrzymuje od Xardasa, który wyjawia, że znalazł sposób, jak zakończyć wojnę bogów tak, aby ani Innos, ani Beliar w niej nie zwyciężyli. Wymaga to odnalezienia m.in. artefaktów Adanosa i zniszczenie ich. Aby je odnaleźć, bohater musi przemierzyć duże odległości piaszczystego Varantu, mroźnego Nordmaru i porośniętej lasem Myrtany.

Kiedy Bezimienny zdobywa wszystkie pięć artefaktów, staje przed wyborem, od którego zależy wynik wojny bogów. Może on wybrać, które bóstwo je otrzyma w ofierze lub zdecydować się je zniszczyć według planu Xardasa:

  • Droga Xardasa – Bezimienny postanawia postąpić według planu nekromanty w celu zakończenia wojny między Innosem a Beliarem. Bohater otrzymuje od Xardasa kamień ogniskujący i każe mu się udać do Klanu Młota, gdzie w ich kopalni zniszczy artefakty. Za pomocą kamienia podgrzewa znajdujący się tam piec do ogromnej temperatury i niszczy artefakty w ogniu. Kolejnym zadaniem Bezimiennego jest zabicie ostatnich ludzi, którzy noszą w sobie część boskiej mocy oraz odzyskać boskie artefakty, które posiadają. W tym celu bohater morduje Rhobara II oraz Zubena i odbiera im berło Varantu i kostur Wiecznego Wędrowca. Teraz Bezimienny i Xardas, którzy także posiadają w sobie moc bogów, muszą opuścić wymiar ludzi, aby definitywnie zakończyć starcie. Udają się wspólnie do portalu, gdzie za pomocą zdobytych artefaktów otwierają go i przechodzą na drugą stronę.

Piec na rudę

  • Droga Innosa – Bezimienny z odnalezionymi artefaktami udaje się do Rhobara II. Ten przekazuje bohaterowi Berło Varantu i każe zanieść artefakty do Jaskini Oświecenia i złożyć je Innosowi. Bohater robi to, po czym objawia mu się bóg ognia, który każe mu zabić Zubena i wyzwolić wszystkie miasta Myrtany. Bezimienny wykonuje rozkaz i informuje o tym Innosa. Innos w nagrodę pozwala bohaterowi wejrzeć w przyszłość, a jego władza zostaje umocniona na tysiące lat.

Objawienie Innosa po oddaniu artefaktów

  • Droga Beliara – Bezimienny po odnalezieniu artefaktów rozmawia z Zubenem. Ten przekazuje Bohaterowi kostur Wiecznego Wędrowca oraz każe zanieść artefakty do Świątynii w Bakareshu i złożyć je Beliarowi. Bohater robi to, po czym objawia mu się bóg ciemności, który każe mu zabić Xardasa, Rhobara, Zubena i wodzów orków w miastach Myrtany. Bezimienny wykonuje rozkaz i informuje o tym Beliara. W nagrodę Beliar pozwala wybrańcowi wejrzeć w przyszłość. Jego władza będzie się utrzymywać przez tysiące lat.

Objawienie Beliara po oddaniu artefaktów

Występowanie artefaktów[]

Łącznie artefaktów jest pięć:

Mapa[]

Mapa z zaznaczoną pozycją artefaktów

Korona Adanosa[]

Główny artykuł
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Korona Adanosa

Korona Adanosa znajduje się w świątyni w Mora Sul. Jak się okazuje, miasto oszalało na punkcie kluczy do świątyni, które są potrzebne, aby ją otworzyć. Są one dużo warte, ponieważ orkowie są gotowi dużo za nie oddać. Bezimienny zdobywa wszystkie potrzebne klucze: pierwszy klucz jest w posiadaniu zbiegłego niewolnika Yussufa, drugi ma kupiec Ilja, trzecim właścicielem klucza jest Kirk, czwarty ma zarządca miasta Gonzales i w końcu piąty jest w posiadaniu Kalescha zarządcy wykopalisk w świątyni. Po zdobyciu wszystkich Bezimienny otwiera świątynię, pokonuje ożywieńców i zdobywa koronę.

Korona Adanosa

Pierścień życia Adanosa[]

Główny artykuł
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Pierścień życia Adanosa

Ukradł go Basir ze świątyni w Ben Sali i uciekł, zostawiając miasto na pastwę ożywieńców, którzy z powodu klątwy nałożonej na świątynię wyszli ze swoich krypt. Basir postanowił uciec do Montery w Myrtanie, lecz przed samym miastem jego karawanę napadli buntownicy z Okary i zdobyli artefakt, ale nie wiedzieli jak z niego korzystać. Myśląc, iż ten przedmiot pomoże im pokonać straszliwego demona z Gothy, wysłali tam swój oddział. Demon zamienił ich w nieumarłych, a jedynym, który uciekł, był Gorn, który jednak zaraz po ucieczce został schwytany przez orków, a artefakt przejął demon. Bezimienny uwalnia Gorna i wraz z nim wyrusza po raz kolejny do twierdzy, tym razem osiągając sukces i wchodzi w posiadanie pierścienia.

Pierścień życia Adanosa

Pierścień magii Adanosa[]

Główny artykuł
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Pierścień Magii Adanosa

W Nordmarze w grobowcu Akaschy znajduje się kolejny artefakt. Nie trafił on do piątej świątyni pradawnych w Varancie, gdyż zanim Akascha go w niej schował świątynia się zawaliła, a Varant zalała powódź zesłana przez Adanosa. Wyruszył wtedy na północ i założył Klan Ognia. Po śmierci pochowano go razem z artefaktem. Żeby go odnaleźć bohater najpierw musi porozmawiać z magiem wody Myxirem, który przebywa w Al Shedim wraz z Saturasem. Opowie Bezimiennemu co zrobił Akascha i wyśle go do klasztoru w Nordmarze w poszukiwaniu starych zapisek, które mogą mówić o miejscu pochowania Akaschy. Po przeczytaniu Kronik Dominacji, bohater dowiaduje się gdzie znajduje się obecnie pierścień, i po znalezieniu grobowca Akaschy, bohater odzyskuje artefakt, zabijając ożywieńca.

Pierścień magii Adanosa

Szata Adanosa[]

Główny artykuł
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Szata Adanosa

Szata, znajduje się w świątyni Al Shedim. Podobnie jak w Mora Sul do jej otwarcia potrzebne są klucze. Znajdują się one w kufrach na terenach ruin starożytnego miasta. Ich znalezienie Bezimiennemu zleca Saturas dając mu mapę z kalkulacyjnymi domniemaniami miejsca ukrycia przedmiotów, opartymi o miejsce znalezienia klucza, który ma przy sobie. Bohater po poszukiwaniach kluczy w ruinach i pozyskaniu pozostałych dwóch od Saturasa i Lestera, pokonuje orków i otwiera świątynię, gdzie po długiej walce z ożywieńcami zdobywa szatę.

Szata Adanosa

Amulet Adanosa[]

Główny artykuł
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Amulet Adanosa

Amulet został odnaleziony przez orków w świątyni w Trelis. Znajduje się w posiadaniu orka Vaka. Okazuje się, że aby dostać pożądany przedmiot, bohater będzie musiał zapłacić mu 50 000 sztuk złota, których potrzebuje, by spłacić dług asasynom. Drugim sposobem na odzyskanie amuletu jest wyzwolenie Trelis, co będzie skutkować śmiercią Vaka i odebraniu amuletu siłą.

Amulet Adanosa

Ciekawostki[]

  • W podstawowej wersji Gothic 3 tylko amulet Adanosa jest wart więcej niż 1 sztukę złota. Zmienia to patch 1.74.
  • W Gothic 3: Zmierzch Bogów, mimo tego, że bohater zniszczył artefakty, to niektóre z nich nadal można znaleźć. Naprawia to Edycja Rozszerzona, usuwając je z gry.
Advertisement