Armia ciemności – zaklęcie magii Beliara występujące w Gothic, Gothic II, Gothic 3 i Gothic 3: Zmierzch Bogów.

Gothic[]

Zaklęcie to przyzywa armię ożywieńców, składającej się z sześciu zwykłych szkieletów i trzech szkieletów wojowników. Szkieletom stopniowo ubywa punktów życia, więc nawet jeśli nie zostaną zranione, same zginą po około pół godziny czasu rzeczywistego. Wadą zaklęcia jest bardzo długi czas jego rzucenia.

Występuje ono wyłącznie w postaci zwojów, których 8 sztuk Bezimienny może zakupić u Xardasa w V i kolejne 8 sztuk w VI rozdziale.

Wartość kupna zwoju wynosi 666 bryłek rudy, przy sprzedaży spada ona do 333 bryłek.

Gothic II[]

Po użyciu czaru koło Bezimiennego pojawia się 6 szkieletów, które dla niego walczą. Po upływie minuty samoistnie giną. Bohater może stworzyć runę z czarem, do której potrzebuje następujących składników:

Zwoje można zakupić po sztuce od kupca Lutero i maga ognia Karrasa w piątym rozdziale. Kosztują 900 sztuk złota, lecz przy sprzedaży cena spada do 270 sztuk złota.

Przyzwana armia

Gothic II: Noc Kruka[]

Zmieniły się statystyki i cena przedmiotu. Runa wymaga teraz 150 punktów many, zaś zwój wymaga jedynie 5 punktów. Cena sprzedaży runy spadła do 450 sztuk złota. Zwój kosztuje teraz 250 sztuk złota, spadając do 38 sztuk przy próbie sprzedaży.

Gothic 3[]

Po użyciu czaru, wokół Bezimiennego pojawia się, w zależności od poziomu prastarej wiedzy, od 6 do 10 ożywieńców. Są oni posłuszni bohaterowi i pomagają mu w walce. Można im rozkazać, aby odeszli (wtedy po prostu zginą) lub zostali na pozycji. Użycie zaklęcia zużywa 100 punktów many, a do jego nauki na stałe trzeba posiadać 250 punktów prastarej wiedzy oraz wybrać ścieżkę Beliara. Wtedy będzie można się nauczyć czaru przy jego chramie. Będzie to jednak kosztowało 5 punktów nauki i 10 000 sztuk złota.

Zwój z zaklęciem można rzadko znaleźć w solidnym metalowym kufrze. Jego cena sprzedaży wynosi 750 sztuk złota, a przy próbie odkupienia wartość przedmiotu wzrośnie do 2500 sztuk złota.

Ciekawostki[]

  • W Gothic zwój jest wart 666 sztuk złota przy zakupie, gdy liczba 666 jest liczbą Bestii – postaci 13 rozdziału Apokalipsy św. Jana – pierwszej z Bestii, popularnie utożsamianej z Szatanem lub Antychrystem.