Gothicpedia
Advertisement

Fabularna gra akcji (ang. action role-playing game, action RPG) – odmiana komputerowych i konsolowych gier fabularnych, które wymagają od gracza szybkich reakcji na wydarzenia w grze i dużego refleksu. Gry z tego gatunku nazywane są również klonami Diablo, a do gatunku zalicza się też niektóre gry hack and slash.

Chociaż dokładna definicja gatunku nie została określona, zazwyczaj fabularne gry akcji koncentrują się na walce, zmniejszając lub usuwając inne elementy popularne w grach fabularnych. Ponadto walka w grach z tego gatunku odbywa się zawsze w czasie rzeczywistym. Gry fabularne, które oferują taki sposób prowadzenia walki, ale jednocześnie zapewniają podobny poziom innych elementów rozgrywki (na przykład Gothic, The Elder Scrolls IV: Oblivion) są nazywane komputerowymi grami fabularnymi.

Chociaż te gry nie były pierwszymi, Diablo i jej sequele pomogły w popularyzacji gatunku.

Zanikanie różnic pomiędzy gatunkami[]

Niektóre fabularne gry akcji zmniejszają wpływ statystyk bohatera tak bardzo, że zaczynają być uznawane za przygodowe gry akcji, natomiast niektóre przygodowe gry akcji (na przykład Grand Theft Auto: San Andreas) zaczęły dodawać atrybuty opisujące właściwości kierowanego bohatera. Przygodowe gry akcji, które nie opisują możliwości bohatera za pomocą statystyk (włączając serię Legend of Zelda poza Zelda II: The Adventure of Link) są również czasami określane fabularnymi grami akcji, chociaż taka kategoryzacja jest często podważana. Zarówno fabularne gry akcji, jak i przygodowe gry akcji są mocno ze sobą powiązane.

Advertisement